![]() | Viaţa de după noaptevezi toate articolele de Alin Ionescu 27 Nov 2009 la 15:01 52 comentarii 1622 vizualizari. |
Deziluzia, dezamăgirea care par să se aşeze azi peste sufletul unor cetăţeni nu e atît rodul lipsei de calitate a acelei categorii de oameni impropriu numită “clasă politică”, cît mai ales produsul unei iluzii îndelung întreţinute de diverşi intelectuali publici, preluată apoi de politicieni cinici. Spunea dl Băsescu, răspunzîndu-i la GDS dlui Liiceanu, că dacă ar fi dictator ar numi clasa politică pe gustul acestuia din urmă. Era o glumă, fireşte, dar o glumă care ascunde atît cinsimul dlui Băsescu, cît şi iluziile şi deziluziile dlui Liiceanu. După atîţia dictatori răi, ideea unui dictator bun trebuie să dispară chiar şi din glumele noastre.
În plus, nu există dictator bun sau rău. Există doar dictatori. Fireşte, dl Băsecu nu este unul dintre ei. O spun cu toată convingerea. Dl Băsescu este un politcian democrat cu tendinţe autocrate. Atîta tot. Ca şi Lech Kaczyński, după părerea mea. Oameni politici cinici, care manipulează fantomele trecutului, revanşard, periculos, în folos personal şi care au convertit în teme electorale sentimente colective de revansă istorică, anticomuniste, naţionaliste, de orice fel, cum au avut interesul. Au băgat de fiecare dată nuiaua prin gard agitînd dulăii din toate sufletele, dulăi care păreau să aţipească. În opinia mea, aceşti oameni politici trebuie să dispară din noile şi fragilele democraţii estice fiindcă a incita de fiecare dată cetăţenii la revansă istorică într-o lume europeană care încearcă să-şi uite dramele colective şi secolele de violenţă reciprocă e ca şi cum ai zgîndări de fiecare dată rănile care tind să se cicatrizeze. Ei trăiesc politic din ruperea cojilor acestor răni istorice neînchise încă pe deplin. Şi în timp ce politicienii franco-germani responsabili nu-şi invită poparele lor să-şi facă procese de conştiinţă pentru secolele de crime din războaiele duse între francezi şi germani, Kaczyński şi Băsescu îşi invită cinic popoarele să se împartă în două şi să-şi facă procese de intenţii, conştiinţă şi erori.
O crimă e suficientă ca două familii să se urască veşnic, un strop de iubire, bunăvoinţă şi înţelepciune e suficient ca ele să se împace pentru o vreme, apoi să uite şi să înceapă să facă lucruri în comun. Faptul că după evenimentele din ‘89 popoarele din estul Europei au ales, fiecare la momentul său, unele chiar de mai multe ori, politicieni ai revanşei istorice, ai răzbunării politice, ai pedepsirii vechilor adversari, e pentru mine o dovadă în plus că, în timpul socialismului, aceste popoare s-au urît mult pe ele însele, au trăit schizofrenic, au fost societăţi umane profund audistructive; societăţi în care liderii partidelor socialiste au reuşit să producă învrăjbiri pe termen lung, lăsînd în subsolul sufletului colectiv al popoarelor lor uriaşe zăcăminte de ură.
Or aceste zăcăminte de ură colectivă au fost deschise după ‘90 şi încă şi azi, politicieni cinici le mai exploatează cu succes. Adevărata moştenire a lui Ceauşescu este, da, această imensă pungă de ură autodistructivă a românilor, un zăcămînt de adîncime, format din fosilizarea resentimentelor celor umiliţi, bătuţi, înfometaţi, călcaţi în picioare şi ucişi, torturaţi şi minţiţi, şi care a ajuns să fie redescoperită şi exploatata industrial, paradoxal şi cu un cinism fără margini, de acest om poltic numit Traian Băsescu, un maestru desăvîrşit în arta folosirii resentimentelor oamenilor împotriva duşmanilor săi şi a lor înşile. Dacă veţi căuta să înţelegeţi care e poporul european cu care seamănă la ora actuală cel mai mult poporul român, veţi observă că e vorba de poporul polonez. Românii europeni de azi sînt un fel de polonezi ortodocşi, ceva mai săraci şi mai învrăjbiţi; sau, dacă vreţi, polonezii sînt nişte români catolici, mai bogăţei un pic şi, în consecinţă, oleacă mai destinşi. Naţiuni care şi-au construit identitatea cu greu în modernitate, punînd la baza acestei identităţi o istoriografie eroică de tip romantic, cu figuri mesianice medievale, care au gustat relativ puţin din beneficiile unei vieţi politice democratice de tip parlamentar, umilite şi dezmembrate în al doilea război mondial de marile lor puteri vecine. Aşa se face că, în mare, alchimia sulfletului lor colectiv vizibil azi e similară: teama poloneză de germani e similară cu teama romînească de ruşi – asta deşi, paradoxal, germanii şi ruşii au fost cei care au pus primele cărămizi ale modernizării celor două state undeva în prima jumătate a sec. XIX; cotele ridicate de proeuropenism sînt expresii ale temerii de vechii duşmani; proamericanismul lor la fel; religiozitatea pompoasă şi public afişată desemenea; imaginea lor de sine ca popoare creştine este şi mai dizarmonică şi schizoidă dacă observăm predispoziţia lor de a se întoarce ciclic în trecut pentru a se răzbuna cu fantomele. Paradoxal, dar polonezii şi românii sînt popoarele europene care se mîndresc cu cea mai ferventă viaţă religioasă creştină, dar care totdată sînt cele mai dornice de răzbunare în sînul lor. Statistic, dar şi în vorbele lor despre ele, sînt cele mai creştine, însă în faptele lor însă sînt cele mai dornice de răzbunare şi pedesire a ateilor, vecinilor, duşmanilor externi şi interni. Tema creştină a duşmanului care trebuie iubit, se schimbă paradoxal într-o sofistică care falsifică sensul ei autentic şi devine tema duşmanului care trebuie pedepsit curativ, care trebuie purificat prin distrugere. Această contorsionare diabolică a pildei creştine se poate vedea nu doar în acţiunea gnozei leniniste a purificării prin pedeapsă a burgezului de convingeri retrograde, dar şi în toată retorică creştină medievală a cruciadei, a arderii pe rug şi a salvării sufletului credincioşului prin distrugerea trupului său.
Românii şi polenezii de azi păstrează încă în comportamentul lor politic postocmunist reziduurile amestecate ale tutoror falşilor cruciaţi – şi ale caricaturilor lor moderne, înţelegînd din pildele lui Christos că ateul trebuie ucis simbolic cu pietre, că de iubit trebuie iubiţi prietenii politici, nu duşmanii de clasă politică, că ţara e un fel de biserică din care trebuie alungaţi păcătoşii. Sînt popoare care nu vor să încerce măcar să-şi ierte duşmanii, să-şi ceară iertare, să înceapă cît de cît să nu se mai uite cu duşmănie şi suspiciune la vecini, să vrea să se împace cu ei, cu istoria lor şi cu ele însele.
Şi mai trist e că popoarele acestea sînt trezite periodic din somn sau cînd dau să aţipească in ura lor, speriate în timpul coşmarelor, şi apoi lăsate să reacţioneze compulsiv, lovind pernele şi crezînd că alungă demonii din vis.
Am convingerea că nu atît politicienii cît mai ales intelectualii publici, şi nu mă refer aici la cei precum dl. Dan Puric – care e prototipul acestui gen de “cruciat anticomunist”, trebuie să înceapă acest proces de vindecare istorică a sufletului colectiv. Cît însă ei vor lăsa să se înţeleagă sau vor afirma explicit că democraţia e un sistem politic ce se construieşte cu oameni providenţiali, ei vor face doar rău cetăţenilor şi lor înşişi. Rolul intelectualului public într-o democraţie, spre deosebire de un sistem totalitar, nu e nici de a se autoexila prin izolare in cultura sau in dizidenţă, nici de a frecventa curtea, ci de a se situa în interval, de a se poziţiona excentric în raport cu zona politică, de a sta departe de curte, exprimînd şi argumentînd opţiuni, viziuni politice, idei şi convingeri personale, scrutînd viitorul şi încurajînd pacea socială şi dialogul onest. Societatea civilă e reşedinţa lor ideală, topos-ul lor privilegiat, iar tentaţia de a intra în curtea palatului e doar o apucătură proastă pe care trebuie să şi-o reprime conştient şi programat, chiar dacă, la un moment dat, au convingerea că intră acolo în numele binelui public. Moravul frecventării curţii se poate transforma pe nebăbuite într-un nărav şi asta pentru că inima omului, ca şi a meu dealtfel, e predispusă spre deliciile puterii, fie ea şi simbolică, mai ales simbolică aş spune, în care nu banii contează, ci numărul adepţilor/cititorilor/vizualizărilor…
Pentru cine a gusta-o vreodată, dar mai ales pentru un om inteligent înzestrat cu vanitate, puterea e ca o brînză franţuzească împuţită sau ca o carte bună: te chinuiesti pînă cînd treci de primele 50 de îmbucături/pagini după care n-o mai poţi lăsa din gură/mînă. La început te strîmbi, faci nazuri, apoi vrei să nu se mai termine niciodată.
Aşa că, zic eu, intelectualii publici au şi trebuie să-şi rezolve acest gen de probleme şi anume să vorbească pentru a feri societatea de virusul ideologiei, de iluzia otrăvită a ideii că politica e un panaceu cu acţiune rapidă, un soi de nurofen care rezolvă dintr-o dată durerile de cap colective, doar cu condiţia să existe voinţa politică de a-l lua. Voinţă politică? Vorbim atît de des de ea fără să ne întrebăm o singură clipă dacă e posbilă o singură voinţa politică într-o democraţie. Răspunsul meu e că nu. Nu există o singură voinţă politică în România şi nicăieri. Există milioane de astfel de voinţe, ale cetăţenilor care merg la vot. La care dintre ele ne referim cînd spunem că nu există? Aşa că, intelectualii publici trebuie să renunţe să creadă şi să le mai dea cetăţenilor iluzia că există oameni providenţiali şi nu sisteme politice bine unse prin rutină şi ritual democratic. Iar asta cere timp. Cu atît mai mult cu cît vom crede mai mult în faptul că e nevoie de puţin timp. În viaţa politică, cetăţenii trebuie să supravieţuiască rezonabil. De trăit, ei trebuie să trăiască cu adevărat în vieţiloe lor private, acolo unde votează zilnic pentru adevărurile lor absolute şi personale. Iar intelectualii publici trebuie să vaccineze cetăţenii contra tentaţiei de a crede că politicienii ar trebui să fie/sînt nişte sfinţi/draci, că preşedinţii sînt Mesia/Satan şi că ei, intelectualii, unii sau alţii, sînt prorocii lor sau ai celorlalţi, proroci adevăraţi sau mincinoşi.


Tudor Darie azi la 17:58 |
Se discută mult la bucătărie sau la bere despre Legea Lustrației. Deși au fost unele [ citeste mai departe ]
Simona Tache azi la 17:23 |
De când au câştigat alegerile, Traian Băsescu şi echipa lui s-au dat la fund. Nu mai [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 17:15 |
Ca să nu se mai speculeze degeaba pe această temă, Ministerul român al Afacerilor Externe [ citeste mai departe ]
Ioan T. Morar azi la 17:00 |
Cred că nu s-a atins, totuşi, punctul culminant al bătăliei pentru rating la televiziunile [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu azi la 16:50 |
Face deja furori cartea (care stă să apară în librării) lui Adrian Marino, Viaţa unui om [ citeste mai departe ]
Eugen Istodor azi la 15:13 |
"La zamfirescu e alta poveste. mahalaua pe care o arata el a luat-o pe calea industrializarii, a [ citeste mai departe ]
Paul Vîrvea azi la 15:04 |
Doresc doar să semnalez cîteva articole apărute recent - promit să revin cu comentarii, dată [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu azi la 14:36 |
Psihologii clujeni au reușit ieri, prin inaugurarea Platformei Matrix, să se califice la [ citeste mai departe ]
Florin Puscas azi la 14:26 |
"Când vine vorba despre sănătatea mintală, pornografia este cel mai îngrijorător [ citeste mai departe ]
Daniel Marton azi la 11:49 |
O gluma destul de buna inaintea meciurilor cu Franta din preliminariile trecute spunea ca de [ citeste mai departe ]
Liviu Antonesei azi la 11:42 |
Alex Mazilu azi la 11:31 |
Daca ar fi sa vorbesc pe tema asta, as fi in asentimentul multora. A face apologia [ citeste mai departe ]
Viorel Dobran azi la 11:31 |
Este înrudit cu Ciumetele de parcare, Cocalarul de trafic şi cu [ citeste mai departe ]
Ioan T. Morar azi la 11:14 |
Cred că există o soluţie în cazul Oprea, o soluţie simplă şi eficientă. Mulţi dintre cei [ citeste mai departe ]
Cosmin Alexandru azi la 10:26 |
Un film de propagandă realizat de statul român, aparent pentru Marea Britanie, în... 1964.
Cum [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 09:22 |
Aşa a declarat aseară Iulian Iancu, preşedintele Comisiei pentru Industrii şi Servicii din [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu azi la 08:56 |
...eram republican inainte de a ajunge in Statele Unite. Eram, ca sa zicem asa, un republican [ citeste mai departe ]
Eugen Istodor azi la 08:06 |
Astazi: Mahalale in discutie azi, de la 10 jumatate, cu Georgiana Sirbu. A scris o carte publicata [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 00:44 |
Am citit în Evenimentul Zilei, apărut într-un nou format, o avanpremieră a cărţii de memorii [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 08 Feb la 23:39 |
”Un scriitor bun în România este un scriitor mort. În numele unui scriitor mort se pot [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 08 Feb la 23:07 |
Am citit în revista Timpul un fragment de roman al numitului Inimă-Rea, prezentat de Liviu [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 08 Feb la 22:45 |
Reţelele de socializare devin un instrument din ce în ce mai periculos pentru dictaturi. Iar dacă [ citeste mai departe ]
Costin Ilie 08 Feb la 22:45 |
Poate nu aţi văzut filmuleţul de mai jos, de doi tot încerc să-l pun pe blog, de doi ani tot [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 08 Feb la 22:11 |
Un material interesant şi oarecum intrigant pe hotnews.ro despre Dan Puric. Materialul începe cu o [ citeste mai departe ]
vox 08 Feb la 21:18 |
Orice articol online îşi are parte de "înjurăturile" lui. Adesea, din pacate tot mai [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 08 Feb la 20:46 |
...in cazul in care n-ati aflat, Dorin Tudoran a iesit din tacerea auto-impusa si si-a reactivat [ citeste mai departe ]
Costin Ilie 08 Feb la 19:53 |
Deszăpezirea a decurs nesperat de bine în Bucureşti. Serios vorbesc, spre deosebire de primele [ citeste mai departe ]
Alexandra Bădicioiu 08 Feb la 18:28 |
Să ne descreţim puţin din frig şi criză, m-am hotărât, şi să ne mişcăm voios mouse-urile [ citeste mai departe ]
vox 08 Feb la 17:39 |
Am primit la redacţie un apel pentru sprijinirea lui Marius Oprea la conducerea Institutului [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 08 Feb la 17:05 |
Am revăzut aseară ”Pride and Prejudice”. Și mi-am reamintit de o adolescentă cu ochii [ citeste mai departe ]
| 1Ideea nu este rea. Nimic nu este mai sanatos decat o socializare "pe bune". @Dragos Stanca: Nu te infierbanta inainte, sa mai ramana ceva si la intalnirea propusa. @Laura: Ce daca esti "Blondula Speciae"?... | ||
| 2Citez din dl Rogozanu : "Şi, un punct greu anti-Puric mai este Andrei Pleşu care l-a criticat destul de dur la un moment dat. Lucrăm cu un guru împotriva altuia ..."Dle Costi Rogozanu, numa in mintea... | ||
| 3Toţi minţiţi, mey ficţionarilor ;)). Voi credeţi că sînt chiar aşa sucit cum m-ati ficţionat? Cine sa mai creada pe cine? toti minte,mă!... | ||
| 4@Ioan T. MorarNu mai vorbim destanga dreapta: vorbim e niste figuri bruegelien-bosch iene, nisre monstrii de stanga, dar si demonstrii de dreapta. Depinde in ce directie privesti...... | ||
| 5@gabip: s-a luat de iubitzica ta, Nutzi Udrea?... | ||
| 6@Adi: Cred ca nu-si face carnet de activist de partid ca s-ar face mai rau de ras decat Prigoana Jr.Sau e varianta numarul 2,nu i-a placut cand a fost utecist si de-asta nu mai vrea sa se inregimenteze... | ||
| 7@Laura Cernahoschi:Io n-am insinuat nimica! :) Tu ai spus ca in RO se instaleaza rachete, nu stiu de care, dar nu conteaza, tzi-am zis ca nu ma pricep.... :)Hehehehe! :)... | ||
| 8Esti PE-NI-BI-LA !!! De mult n-am mai citit asa o prostie !!! Dute si te ascunde , "PASARICA" !!!... | ||
| Mihai Goţiu 36621 citiri |
| Laura Cernahoschi 35540 citiri |
| Ioan T. Morar 24296 citiri |
| Cristian Teodorescu 19217 citiri |
| Costi Rogozanu 15042 citiri |
| Alin Fumurescu 13463 citiri |
| Costin Ilie 6757 citiri |
| Liviu Antonesei 5835 citiri |
| Viorel Dobran 5783 citiri |
| Liana Alexandru 5165 citiri |
| Mihai Goţiu 21 postari |
| Ioan T. Morar 17 postari |
| Eugen Istodor 15 postari |
| Laura Cernahoschi 13 postari |
| Cristian Teodorescu 11 postari |
| Alin Fumurescu 10 postari |
| Costi Rogozanu 9 postari |
| Daniel Marton 5 postari |
| Costin Ilie 5 postari |
| Viorel Dobran 5 postari |
| Laura Cernahoschi 156726 citiri |
| Ioan T. Morar 115856 citiri |
| Costi Rogozanu 103524 citiri |
| Cristian Teodorescu 86161 citiri |
| Mihai Goţiu 85413 citiri |
| Alin Fumurescu 66967 citiri |
| Mugur Vărzariu 50463 citiri |
| Iulian Leca 49054 citiri |
| Costin Ilie 29687 citiri |
| Lucian Davidescu 28434 citiri |
| Ioan T. Morar 70 postari |
| Laura Cernahoschi 54 postari |
| Costi Rogozanu 51 postari |
| Mihai Goţiu 48 postari |
| Alin Fumurescu 44 postari |
| Cristian Teodorescu 41 postari |
| Eugen Istodor 38 postari |
| Iulian Leca 24 postari |
| Lucian Davidescu 21 postari |
| Viorel Dobran 19 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
@) Alin Ionescu
Corect, doar ca ne batem gura de pomana!
2009-11-27 15:18:59 | Raporteaza
LA
Maestre, cit timp crezi ceva si spui, gura nu vorbeste de pomana. Uneori, a vorbi in pustiu, e cel mai minunat exercitiu de umilinta si cea mai mare bucurie a omului care vrea sa se faca bine.
2009-11-27 15:24:28 | Raporteaza
Aplica pe jobs.realitatea.net
Comentariu cenzurat din cauza limbajului obscen folosit
2009-11-27 15:34:20 | Raporteaza
Foarte bun articolul insa domnule -din pacate -nu stiu cati citesc asa ceva- din pacate…..
2009-11-27 15:36:20 | Raporteaza
cata
domnule, iata ca dumneata l-ai citit. ce mai conteaza restul:) sanatate!
2009-11-27 15:37:54 | Raporteaza
Domnule Ionescu aseara tarziu am citit un textletz pe blogul dvs, era un cantec de prohod interpretat scrasnind din dinti.
Azi de dimineata am vrut sa va recitesc, dar nu am mai gasit textuletul. L-ati retras cumva ? Ati considerat ca ati mers oleaca prea departe ?
2009-11-27 15:39:18 | Raporteaza
Domnule Alin Ionescu, Apreciez aplecarea dvs spre genul profetic (verianta vox clamantis in deserto).
Sunt, de asemenea, de acord cu dvs. in legatura cu rolul necesar al intelectualilor publici in depasirea blocajului in care se afla societatea noastra.
Ma indoiesc insa de faptul ca putem construi normalitatea viitorului vopsind peste rugina trecutului, asa cum pareti a sugera dvs. Desigur, solutia nu este nicidecum in talibanizarea analizei trecutului. Dar nu cred ca putem zidi speranta in viitor pe cadavrele din dulapul istoriei noastre recente.
2009-11-27 15:41:41 | Raporteaza
chapeau bas, m-a uns la suflet.
2009-11-27 15:44:39 | Raporteaza
Perfect de acord.
Si pana la urma cred ca doar asta e ‘invatarea democratiei’: faptul ca niciodata nu avem de ales intre bine si rau, si in consecinta decizia politica nu se reduce la fanatism si la nevoia de a demoniza adversarul si a diviniza preferatul.
Si au trecut 20 de ani, si nu am invatat-o. Incep sa cred ca Neagu Djuvara are mai multa dreptate in pronosticul lui decat Brucan.
Si nu, domnule Antonesei, nu va bateti gura de pomana. Nu atingeti foarte multe persoane, de acord, dar nu va bateti gura de pomana.
2009-11-27 15:45:22 | Raporteaza
Dramele colective nu trebuie uitate,ele trebuie vindecate.Pana atunci,zgandarirea cu nuiaua prin gard este ABSOLUT NECESARA,altfel suntem sortiti sa le repetam.
2009-11-27 15:47:29 | Raporteaza
d’accord
OK.c’est bon on a compri domnule Alin Ionescu ce vreti dumneavoastra sa sugerati destul de ,,maladroit,,
Donc,on est pas d’accord.
apropo,
UE APROAPE dat pe mâna ROMANIEI 50 de miliarde de euro
Dacian Cioloş,A FOST propus comisar european pentru agricultură
Va pun urmatoarea intrebare:
PE DOMNUL CIOLOS TOT PATRICIU L-A PROMOVAT PRIN FUNDATIA AIA? stiti dumneavoastra care ……n’est ce pas?
AAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!PARDON.CREDEAM CA ESTE VORBA DE domnul CHIUARIU sau domnul VOSGANIAN
PS.
ESTE GRAV ALIN ce se intimpla acum in ROMANIA?
este FOARTE GRAV?
aici la PARIS m-au sunat cel putin 10 persoane care ma roaga sa le dau informatii despre ce se intimpla acum in ROMANIA.(si mai ales ce gindesc tinerii(nu aia din categoria CHIUARIU pt.ca EI sunt deja informati))
2009-11-27 15:52:30 | Raporteaza
Multumesc! Same here
Chapeau!
2009-11-27 15:54:12 | Raporteaza
Lung, nu pentru toate lumea, dar f bun.
Am trimis linkul tuturor prietenilor.
2009-11-27 15:59:00 | Raporteaza
@ Alin
Cititul e o forma de informare si face parte din procesul de comunicare. Exista fals dialog foarte des, asa cum ai demonstrat aici de atatea ori, exista si falsa lectura. Da, ai dreptate, am citit dar imi suflec manecile de la salopeta de culoare rosportgalbena si declar: “Avem treaba”.
Galetile astea pline cu “idei” cine naiba le arunca daca noi stam deoparte.
Intelectualul neangajat cred ca e o specie pe cale de disparitie.
Stiu ca se pot face si aici diferente.
Esti angajat intr-o ideie politica nu o persoana.
Alunecarea e posibila insa oricand: ideie politica, proiect politic, partid politic …
In plus chiar si fara interese materiale urate intelectualul e si el om, nu fachir.
Vanitatea, de exemplu, cred eu ca e folosita pentru manipularea celor mai rezistenti la ispitele materiale.
2009-11-27 16:00:53 | Raporteaza
claudia
da, l-am retras. am gresit scriindu-l si imi cer scuze. sper sa fiu iertat.
Danut Manastireanu
dle Manastireanu eu cred ca iertarea e necesara si ca toate cetatile in care e pace sint ridicate pe schelete. Europa asta de care tot vorbim e o cetate cladita pe schelete. pe milioane de schelete de francezi, germani, polonezi, italieni, autrieci… porumbelul cu maslin in cioc s-a asezat pe o corabie dedesubtul careia adincurile erau pline de cadavre.
Daniela
vezi comentariul catre dl Manastireanu
PetitParis
e o tara semi-normala as spune.:) atit la cap cit si la inima:)
Paganu
sanatate!
2009-11-27 16:04:49 | Raporteaza
in sfarsit o constiinta lucida si detasata de evenimente, o demonstratie de jurnalism inteligent si pus in slujba binelui comun. o reusita de a oferi o analiza a momentului detasata de context, calma, cu simtul perspectivei si a efemeritatii tuturor – oameni, situatii, castiguri si pierderi.
ma bucur ca exista macar unul care si-a pastrat impartialitatea in acest razboi. restul colegilor itmorar, partasconiu si rogozanu – niste lingai!
oricum batalia e deja decisa asa ca domnilor din urma, prezervati-va macar faramitura de reputatie decenta care v-a ramas. (pe ITMorar imi promit ca nu-l mai citesc nici in Catavencu – dau skip!!!)
un magistrat
2009-11-27 16:07:43 | Raporteaza
@ALIN
apreciez raspunsul pe care l-ati avut din partea domnului Danut Manastireanu
sincer.
2009-11-27 16:07:56 | Raporteaza
Domnule Ionescu, v-as fi recunoscator daca mi-ati explica cum a manipulat Traian Basescu fantomele trecutului, in mod revanşard, periculos, si mai ales în folos personaL Daca se poate sa fiti la subiect si la inaltimea, (sau ma rog, adancimea) acuzatiilor.
Va pre-mulumesc in mod revansard.
2009-11-27 16:08:42 | Raporteaza
Sa nu bagam batul prin gard ca sa zgandarim cainii. Sa inteleg ca ar fi mai bun un presedinte prostanac, care preia stafeta de la bolsevicul si KGB-istul Iliescu? Cel care are pe constiinta atatia morti la revolutie si la mineriade? Cel care a dat Romania pe mana lui Patriciu, Vantu si Voiculescu? Ne-am aminti mai greu trecutul cominist cu Geoana ca presedinte stiind ca este fiul unui fost general al Securitatii ceausiste? Sa ne mandrim cu atatia comunisto-securisti imbogatiti peste noapte dupa revolutie prin spolierea a milioane de oameni?
2009-11-27 16:08:50 | Raporteaza
PRECIZARE
Nu voi raspunde celor care, dupa lectura articolului, vor formula intrebari subsumabile tiparului: “Cum e posibil ca credeti ceea ce credeti, dle Ionescu?” Multumesc pt intelegere.
2009-11-27 16:13:48 | Raporteaza
Clar şi la obiect ca de obicei d-le Alin Ionescu. Am citit ceva asemănător şi în “Imaginarul violent al românilor” al Ruxandrei Cesereanu. Apropo de cinism, Băsescu şi băgatul băţului prin gard, gandul mi-a zburat la cum cred că va vota în turul doi electoratul UDMR. Comportamentul presedintelui la Scoala de vară a UDMR cam asta ar fi, un caz şcoală de turnat gaz pe foc.
Iar pentru limbricul portocaliu “Severin”, cu comentariul de la poziţia 19- nenea, vezi că i-ai uitat pe Fraţii Păunescu din lista cu prădători. Sau ăia au trecut de partea poporului, oferind Chiorului pupici în cur la B1TV acum în campanie? Na, ca să fiu şi eu in acord cu cele scrise de autor, da nu m-am putut abţine…
2009-11-27 16:14:38 | Raporteaza
Dan
Am tot explicat in textele pe care le-am scris aici. cititi-le, daca doriti!
2009-11-27 16:15:54 | Raporteaza
Bine atunci, raspundti-le doar celor care sunt de acord cu dvs. Probabil ca asta o sa va ajute sa fiti si mai autosuficient…
Stima
2009-11-27 16:19:36 | Raporteaza
emil
cu tot respectul, si in logica textului pe care l-ati citit si ati fost de acord, va rog frumos sa nu mai folositi cuvinte urite la adresa altor comentatori si sa va cereti scuze. Va rog din suflet sa faceti asta. Mi-ati dovedi ca n-am scris degeaba acest text. Sau ca nu l-[ai citit degeaba. Multumesc mult.
PS
Draga emil, darga Dan
cred ca forma politetii duce incet, dar sigur, catre fondul unei civilizatii a dialogului. Iar daca tu, Emil, vei avea puterea sa-ti ceri scuze fata de Dan si daca tu, Dan, vei avea puterea sa i le accepti, inseamna ca am facut aici, pe un blog obscur, primul pas spre o Romanie normala. Iar mie, azi, o bucurie reala
Va multumesc amindurora anticipat
PS1:))) Am gresit, nu Dan trebuie sa accepte scuzele. Desi, ar putea s-o faca in numele altora.
2009-11-27 16:20:01 | Raporteaza
Scuze , nu am vazut postarea anterioara…
2009-11-27 16:20:27 | Raporteaza
felicitari, atat pt articol cat si pt raspunsul de la #2.
Noroc ca exista si forme de viata in deshert, si inca dintre cele mai rezistente.
2009-11-27 16:24:36 | Raporteaza
Nu cred ca va bateti gura de pomana. Pt mine unul, e o incantare sa vad ca exista oameni cu capul pe umeri, oameni pragmatici si ganditori rafinati in ale puterii.
oricat de naiv ar parea, cred ca romania de maine va fi tara in care astfel se vor dezbate problemele spinoase ale unei democratii, si ca asta e modelul care pe termen lung are de castigat.
Am fost recent in Spania si am citit zilnic el pais/la vanguardia, el mundo. Jos palaria pentru modul in care discuta, analizeaza implicatii/consecinte, dialogheaza si in care stabilesc agendele. Si o duc si ei greu acolo si au si ei coruptii lor, fantome ale trecutului ii bantuie, dar parca au un soi de detasare pe care o apreciez.
2009-11-27 16:34:54 | Raporteaza
Alin,
Exista dialog si fara politeturi, asa cum exista politete si fara dialog. Iar aici cred ca cea mai “graitoare” dovada sunteti chiar dvs.
2009-11-27 16:54:53 | Raporteaza
Dan
Eu nu cred ca exista dialog fara politete, si ma refer la “politete” in sensul de forma a discursului din care se exclude jignirea interlocutorului. Politetea e, desigur, uneori falsa, dar si zimbetul japonezelor de la casele de parfumuri din Paris e la fel de fals. Insa din aceasta falsitate exersata se naste, cred eu, civilizatia. M-e dor de o Romånia in care casierele de la supermarket sa-mi multumesca ipocrit, sa-mi zimbeasca fals, si sa-mi dea restul cu amabilitate, nu sa ma intrebe rastit “N-aveti doaj da bani, ca n-am sa va dau restu?’” Oricum, multumesc pt raspunsul elegant:)
2009-11-27 17:09:10 | Raporteaza
Uitarea e buna cand te doare burta sau maseaua.
Cand ti-au fost omorati bunicii, parintii, cand ai suferit poate din cauza numelui sau a descendentei nesanatoase, a uita este indecent.
Sigur pana la urma e o optiune personala.
Poti uita, dar nu ierta.
Poti ierta, dar sa nu uiti.
Poti si sa ierti si sa uiti si chiar sa te pupi cu calaul.
Cum ar fi de ex. M. Dinescu cu G. Netoiu.
Problema noastra nerezolvata este cum inchidem capitolul perioadei comunista.
Dam skip si gata?
In istorie se spune ca popoarele care isi uita trecutul risca sa il repete.
Va fi, probabil si cazul nostru.
Restul e politica.
2009-11-27 17:23:34 | Raporteaza
Alin,
Am inteles, si este inutil sa spun ca fiecare, si probabil cu totii, dorim o Romanie mai buna.
Dar crezi ca va fi asa, intr-o tara unde presedintele este ales in urma unui linsaj mediatic asupra unui contra-candidat?
2009-11-27 17:43:54 | Raporteaza
D-le Alin Ionescu
Ati auzit de LIDIA JIGA????
Era o dresoare renumita de feline mari.Si a cutreierat lumea cu numarul ei, punctul culminant fiind faza in care isi punea gatul in gura leului.
Finalul? Felina a uitat ca e dresata si a actionat conform instinctului, in plin spectacol.
Morala? Leii si tigri imblanziti au instinctul viu si actioneaza ca atare.Tot animale rapitoare raman.
Nu vei face din tigru cal bun de inhamat, nici vaca buna de muls.
2009-11-27 17:45:06 | Raporteaza
Nea Aline, uita-te la unii dintre cei care se declara de acord cu matale, in acelasi timp injurandu-i pe cei care nu gandesc la fel. Nu fac si ei aceeasi dihotomizare intre buni si rai, ingeri si sfinti, pozitivi si negativi? Si-atunci, facand legatura cu topicul precedent, nu e mai bine sa lasam inevitabilul si continumul conflict intre polii opusi sa-si dezvolte energia, pe planuri mai de folos intregului care-i divide? Uite, eu as vrea sa continue rezbelul comunisti-anticomunisti, dar dus de data asta pe planuri realizarilor pozitive, nu doar al celor negative. Sa-i vad pe dreptacii anticomunisti facand dosare de prezentare a realizarilor capitaliste, in contrapunct cu realizarile comuniste, cum si stangistii sa faca macar de dragul echilibrului procesul de condamnare al ororilor capitalismului, daca tot a fost facut cel al comunismului. Numai ca la noi lupta se duce, de fapt, pe alte mize si pe alte planuri. Nici Basescu nu-i dreptaci anticomunist in lupta cu scheletii din debaralele celorlati, neiertator si razbunator, cum nu-s nici mogulii potrivnici, stangisti anticapitalisti luptand pt iertarea neacordata ca drept crestinesc esential.
P.S. frantzujii si nemtii au dat-o la pace, asa-i, da-mi par cam amortiti, si unii si ceilalti. Intre timp apar alti dusmani nevazuti care profita de piscoturile de la balul de pamplezir incins la Strasbourg si, culmea, ajung in cele din urma sa le mai si ia locul la dans pacifistilor iuropeni. Sa fie intamplator?
2009-11-27 17:46:15 | Raporteaza
[...] Ionescu, jurnalist la trustul Catavencu, publica pe site-ul Vox Publica un excvelent articol despre responsabilitatea intelectualului public in actuala situatie a [...]
2009-11-27 18:16:46 | Raporteaza
Îmi cer scuze la modul cel mai sincer faţă de toată lumea pentru cele scrise în ultima parte a comentariului, reacţia mea, depăşind într-adevăr cu mult limitele bunului simţ, este pur şi simplu rezultatul exasperării resimnţite în faţa unor sloganuri (sau slogane, să mă şi să le ia naiba, de cand cu Vanghelie şi EBA s-a relativizat şi gramatica limbii române) şi stilul absolut imund de a a polua spaţiul virtual cu ele. Mi-am exprimat mai de mult (la articolul cu “Banalitatea ipocriziei” ) convingerea că articolul respectiv va fi scutit de aceste mizerii. Şi aşa s-a întamplat. Textul era prea greu şi riscau postacii (de toate culorile) să-şi prindă neuronu în el. La textul de faţă am citit şi comentarii care vă combăteau, dar erau argumentate şi exprimă puncte de vedere argumentate, doar nu putem gandi toti la fel. Dar chestia cu “mogulii”, “Grivco”, “grupurile de interese” şi blablabla a devenit atat de răsrepetată încât nu-şi dau seama marii “strategi” şi masele de “Martori…” care le repetă obsesiv că se înscriu ca pe tobogan exact în logica aia la care se face referire în articol? Plus că e contraproductivă, dacă aşa îşi închipuie că vor sensibiliza electoratul nehotărât, io unu zic că se înşeală amarnic. De aia am scris ce am scris.
2009-11-27 18:18:06 | Raporteaza
Emil
Iti multumesc din suflet. Mi-ai facut o seara frumoasa. Sper ca, in timp, incet, prin eforturile tuturor, aceasta stare de adversitate cronica sa dispara. O seara frumoasa iti doresc. Ies sa beau o bere cu niste amici. Unii pro-basescu:))) O sa vb frumos. Promit.
2009-11-27 18:30:36 | Raporteaza
Alin,
din cauza “aglomerarilor” de la serviciu, saptamana acesta nu am prea putut sa citesc/vizionez tot ce s-a scris/intamplat.La textul tau precedent ma mancau degetele, dar n-am avut timp fizic sa raspund.
Azi am descoperit eseul acesta SUPERB, pe care o sa-l retransmtit tuturor conoscutilor mei (si sunt cativa) cu scopul de a-i “ingandura” tot week-endul.
desi eu (poate si altii) incerc sa ma revansez in privinta a ceea ce ne transmiti prin scris, cred ca azi ai reusit din nou sa ne surprinzi : ai dat cu mult mai mult decat primesti, in general !!!!
Cred ca acesta e articolul anului! domnilor, Plesu, Liiceanu, Alina, Antonesei, Nistorescu, Doru Buscu,etc… va iubesc/citesc pe toti, dar….
2009-11-27 19:00:08 | Raporteaza
[...] voxpublica.realitatea.net [...]
2009-11-27 20:37:58 | Raporteaza
PUBLIC “Intelectual”
PRIVATE “Intelectual”
PROTECTED “Intelectual”
INTERNAL “Intelectual”
—–
LOCAL “Intelectual”
A)
Intelectualul si politica:
E DE PROST GUST EXTREM
(incredibil ca spun asta dupa 20 ani; atunci
mi-as fi muscat buzele pana la sange)
B)
Daca TB l-ar putea citi pe Heidegger in original
( SI Nu numai Sein und Zeit, Holzwege)
sau daca ar putea citi Platon in editia postata de mine ieri la topicul anterior al lui Alin (BLA_BLATON…), [sau Loeb, Belles Lettres etc]
AR ZICE ASA:
Eu TB ma pischulescu pe ce zice Liiceanu.
Dar TB nu stie sa citeasca;
crede doara ca stie sa dea cu pumnu…
C) Ce misto sunt ursii aia mari (grizzly etc);
NU SE SUPORTA DECAT LA DIASTANTZE EXTREM de mari; innebunesc cand se apropie unu de altul, in imputziciunea lor reciproca;
Asa si ‘intelectualii’: ar cam trebui sa nu-si suporte duhorile.
(Si nu zic doar din Nietzsche)
Simeon Nou Teolog spune ca nu-i bine deloc sa ai prieteni/amici;
nu-i bine deloc…
2009-11-27 21:19:38 | Raporteaza
intelectualii? traiesc de pe urma creatorilor dar le e rusine sa recunoasca
2009-11-27 21:47:34 | Raporteaza
mai stii faza cu intelectualul care vine la un calugar in desert si vine cu bibliografie nu gluma. la care calugarul, scurt: eu citesc din zidire ca dintr-o carte…
2009-11-27 21:54:06 | Raporteaza
ti-ai dorit foarte mult sa ajungi dictatorul romaniei, dar nu se va intampla asta nici in 1000 de ani pentru ca atunci vei fi istorie, dar nici istorie nu poti fi pentru ca nu ai facut nimic pentru ca sa intri in istoria romaniei.
2009-11-27 22:12:06 | Raporteaza
elenick
salutari. desi e flatant ce-mi spui, am totusi convingerea ca exagerezi. oricum, multumesc frumos si spor!
txt2
mda, ai dreptate cu intelectualii si creatorii, dar atit de mult loc e sub soarele asta ca incap si vacile si mulgatorii lor. Cit despre faza cu biblio, ce-as putea spune altceva decit ca si calugarul avea totusi o carte la subsuoara, o carte adevarata.:)
silviu
n-am inteles ce-ai vrut sa spui.
2009-11-27 23:04:35 | Raporteaza
Alin Ionescu,
intreb direct, ca n-am chef la ora asta de ocolisuri: ne mai jucam pe aici si dupa alegeri sau pica dracu’ toata shandramaua?
Daca nu, adica da, poate incercam sa dezbatem – mai in neserios, mai in gluma – si unele teme “secunde” rezultate din discutiile deja consumate.
Eu as propune, pentru moment:
- minciuna si statutul ei “ontologic” (cf. tx 2); relatia ei cu adevarul/rile, rolul ei fast in morala comuna (incerc eu)
- prietenia, ca moft neavenit si nociv (cf. nimicuri/simeon); relatia simbiotica prietenie – alcool (avansez, ca si cum m-as pricepe cumva)
- relatia vita creatoare – intelectual mulgator (cf. tx 2 – alin i); + consumator de iaurt (printre altii si eu, desi rar)
atat, deocamdata. Pic de somn. Daca n-am fost coerent, ziceti ca n-am zis nimic.
2009-11-28 04:39:47 | Raporteaza
Dle Ionescu
Am citit eseul dvs de 1.5 ori. Acum cateva zile cautam pe net informatii despre religia in lume, am dat peste acest link:
en.wikipedia.or../
Reiesea ca romanii sunt f religiosi, suntem doar 1% atei, polonezii la egalitate cu noi. Dar noi suntem totusi numarul 1, la coruptie la fel. De aceea ma gandeam daca este o legatura intre coruptie, civilizatie si ateism. Vecinii nostri bulgari, aproape la fel de corupti, sunt mai putin religiosi decat noi, grecii f religiosi, si ei corupti. Nu cred ca exista o corelatie, sau poate sunt exceptii care intaresc regula.
Cred ca polonezii au mai multa istorie decat noi, sunt mai vechi si sunt mai mandri, unii romani ajung peste hotare si se rusineaza sa spuna ca sunt romani.
“Fireşte, dl Băsecu nu este unul dintre ei.” din comentariul dvs. Cred ca este o greseala, mi s-a intamplat sa scriu de cateva ori Basecu.
Ieri, toata lumea o cauta pe Elodia, comentariile la Simona Tache si Costin Ilie erau infricosatoare. Ma bucur ca v-ati gandit sa aduceti un colt de normalitate.
Am sa va mai recitesc cu placere.
2009-11-28 05:28:03 | Raporteaza
Observ cum devine un adevărat privilegiu să nu fii de acord cu Alin Ionescu. Riscant, ca orice privilegiu – lucru pentru care îl felicit sincer pe Alin. În bună măsură, a reuşit.
Dar, monşer, comparaţia Ro cu Polonia nu-i cea mai fericită din cîte puteai face. Experienţa lor istorică este atît de diferită, încît – tot aşa – puteai compara Ro cu Rusia, Turcia, Austro-Ungaria. Adică, prestigiul istoric polonez face din suferinţa istorică a polonezilor un portal al suferinţei de care românii au fost iertaţi, din fericire ori din păcate. Din fericire, fiindcă era posibil ca românii să dispară ca popor, să mai fiinţeze ca populaţie exotică, pe chiar pămîntul său (cum cei din Valea Timocului, de pildă).
Din nefericire, fiindcă n-am intrat în conştiinţa Europei şi a-ntregii lumi ca martiri ai faimoasei Realpolitik.
Nici în privinţa religiozităţii, lucrurile nu stau mai bine, pentru comparaţia de la care ai pornit. Mai ales, după Ioan-Paul al II-lea. Chiar şi fără incredibilul aport al papei polonez, la învingera comunismului, Biserica Catolică a jucat, în Polonia socialistă, cu totul alt rol decît a jucat BOR, la noi. Una din explicaţii – “universalitatea” vs “autocefalismul”.
Nemaipomenind faptul că Rusia a preluat de la Polonia Jagellonilor, dominaţia asupra Ţărilor Române. Îţi aminteşti litografia în care Ştefan cel Mare şi Sfînt prestează jurămînt de credinţă regelui polon. A, da, Codrii Cosminului – trista reparaţie! A, da, Sobieţki şi românii – ce frumos!
Aşa că, prietene, eu zic să rămînem în marginile comparaţiei sutenabile, cu bulgarii şi albanezii – măcar pînă prin 2051, cînd tu sper că vei putea vedea că aveai dreptate, pe la-nceputul secolului.
Încolo, da – de acord că nu ne-ajută la nimic perpetuarea anticomunismului care, la noi, devine – de la sine parcă – antiromânism.
2009-11-28 10:09:29 | Raporteaza
altprost
‘neata. Nu, nu mai scriu aici dupa alegeri. Nu ti-e clar, ca am fost angajat aici pe perioada campaniei de Vintu ca sa manipulez nitel si pe urma sa ma car?:)) Teme sint f frumoase, o sa ma ndesc la ele.
Inima rea
Maestre, cu toate ca as fi foarte indreptatit si onorat sa va dau dreptate, prefer sa raminem intr-un dezacord fertil:) Si asta, pentru ca, zic eu, modernitatile celor doua sint comparabile. In fond cum as putea compara Ro cu Imperii (AUS, TUR, RUS)? Modernitatile lor, ale imperiilor, sint toate ciudate si complicate.
Cit despre Papa polonez si rolul jucat de Biserica Catolica in socialism contra celui jucat BOR a noastra, singura diferenta – pe care eu n-o consider decisiva in contextul istoric e ca cea catolica- beneficiind si de “universalitatea”ei – a dat o forma anti-comunista nationalismului, iar la noi (autocefala cum zici)BOR a dat o forma anti-ruseasca doar nationalismului. Si, in fond, ma refeream aici la “substanta” revansarda la nivelul unui “suflet colectiv” generata de acest mix de nationalism+crestinism de masse (ca sa-i zic asa:) Dar, pate ma insel si atunci o sa ne re-comparam iar cu bulgarii:)) – preferatii nostri la comparatii, aia fata de care ne place adesea sa ne simtim superiori, alteori sa ne facem ca ne simtim un pic inferiori, dar doar ca sa ne motivam:))
2009-11-28 11:22:37 | Raporteaza
stimate domn,
toata stima pentru modul in care puneti problema.
dar ramane o problema. pentru a putea ierta ar trebui mai intai:
1. sa acceptam ce s-a intamplat, istoria reala, pe care o ocultam cu fanatismele noastre nationaliste cu tot. putem incepe de unde doriti si termina la holocaust si comunism. dar sa o facem. germanii au facut-o, la fel si polonezii.
2. sa eliminam complet din viata publica persoanele care au participat la evenimentele respective. cum poti cicatriza o rana si merge mai departe cand ele inca mai au un cuvant de spus si influenteaza luarile de pozitie?
In fapt, cei de la punctul 2 activeaza pentru a oculta cele de la punctul 1.
Va inteleg perspectiva si o accept, asa cum am facut-o si atunci cand am citit-o la Tzvetan Todorov, in ultima (daca nu ma insel) carte despre iertarea trecutului ca baza pentru schimbarea prezentului.
Dar, sincer, credeti ca e posibil fara rezolvarea celor 2 puncte?
Sper ca dumneavoastra sau domnul Antonesei, care va aproba, sa imi raspundeti.
Deocamdata, toate cele bune.
2009-11-28 14:39:22 | Raporteaza
Alin Ionescu, 47
nu ma refeream doar la acest blog, ci la intreaga platforma. Ceva imi spune ca “marele public” isi va pierde brusc interesul, atat de acut in acest moment, in a comenta mersul lucrurilor. Mi se parea probabil ca promotorii Voxpublica (nu bloggerii) sa nu o mai gaseasca oportuna dupa alegeri, si de asta am intrebat.
2009-11-28 16:51:46 | Raporteaza
In discursurile si pozitiile publice ale tandemului Mircea Geoana- Crin Antonescu apar contradictii flagrante care trebuie elucidate inainte de ziua alegerilor.
1. Reducerea fiscalitatii ca motor al dezvoltarii economiei
In documentul politic semnat de cei doi apare ca prim principiu “Reducerea fiscalitatii ca motor al dezvoltarii economiei”.
Chiar dl Crin Antonescu declara: “In al doilea rand, garantez, si acest lucru a fost deja convenit de catre parteneri, ca nu va creste nici cota unica, nu va creste nici TVA-ul. Dimpotriva, imediat ce vom avea o conjunctura favorabila, care tine de comportamentul fiscal, care tine de conjunctura internationala, aceste taxe esentiale vor scadea. De asemenea, imediat cu instalarea noului guvern, va scadea CAS-ul, va fi abrogat imediat impozitul forfetar, va intra in vigoare imediat legislatia privitoare la bonusul fiscal si la scutirea profitului reinvestit”
Toate bune si frumoase, de asa ceva are nevoie Romania, doar ca documentul nu spune mai departe, cum s-ar aplica fara eliminarea din sistemul bugetar a cel putin 600.000 de persoane.
Lucrurile sunt clare. Pentru a putea plati actualele pensii si salarii bugetare, statul se imprumuta saptamanal pe piata sume considerabile (in 26 noiembrie s-a imprumutat 1,4 miliarde euro si nu e nici primul nici ultimul imprumut). Cu venituri la bugetul de stat reduse de criza si in 2010, cu scadenta la returnarea imprumuturilor, cu reducerea fiscalitatii, de unde bani pentru plata actualelor pensii si salarii?
PSD sustine ca se pot reduce cheltuielile bugetare fara reducerea personalului bugetar, ceeace este o minciuna sfruntata. Va accepta PSD disponibilizarea catorva sute de mii de bugetari, cand acelasi acord, PSD-PNL, spune la punctul 2: “O guvernare in folosul tuturor romanilor printr-o distribuire echitabila a resurselor rezultate pe baza dezvoltarii economice” iar la punctul 7: “Sprijinirea categoriilor sociale defavorizate (a familiilor tinere, a pensionarilor si a celor cu venituri mici);
Se pot aplica simultan punctele 1, 2, 7 din documentul politic PSD-PNL? Mi-e teama ca e vorba de abureli electorale, bune de prostit alegatorii. Domnii Geoana si Antonescu ar trebui urgent sa le clarifice.
2. Cine a risipit banii ?
In programul d-lui Geoana sta scris, in mod corect, urmatoarele: “Vreme de 4 ani, guvernarea a cheltuit fara limita si a incurajat consumul de bunuri fabricate in strainatate. In loc sa faca economii atunci cand vremurile erau bune, sa investeasca in drumuri, scoli sau spitale, guvernarea a risipit banii publici si s-a indatorat peste masura. Drept consecinta, datoria externa a Romaniei s-a triplat in 4 ani, ajungand la 73 de miliarde de euro la finalul lui 2008″
Doar ca nu presedintele Basescu a facut aceste cheltuieli ci guvernarea Tariceanu, care acum este buna si frumoasa, merita sa ne luam de brat cu ea, pentru a asigura un viitor de aur, iar dl Vosganian poate fi viitorul ministru de finante, ca altul nu prea exista. Cand minte dl Geoana, acum sau cand a alcatuit propriul program?
3. “Descentralizarea si depolitizarea administratiei publice”
La loc de frunte in documentul comun, PSD-PNL sta scris “Descentralizarea si depolitizarea administratiei publice”.
Frumos, doar ca in cursul elaborarii Legii Educatiei Nationale d-na Andronescu, fost si posibil viitor ministru al educatiei, s-a batut zi si noapte “sa nu scape ceva din mana”, adica sa pastreze cat mai multe prerogative pentru inspectorate si minister, iar liberalii au atacat la Curtea Constitutionala prevederea din lege conform careia directorii de scoli nu au voie sa fie membrii de partid. Cand au mintit, acum sau atunci?
4. Rolul statului in economie
Toti cei interesati stiu ca liberalii propovaduiesc un rol redus al statului in economie, argumentand, pe bune dreptate, ca statul, ca arbitru al jocului economic, nu poate fi simultan si jucator in piata. Iar pe de alta parte cu totii am ajuns la concluzia ca statul este cel mai prost administrator al companiilor, pentru ca directorimea vede in ele o vaca de muls si prilej de imbogatire, aservita fiind partidului care a numit-o si caruia trebuie sa-i returneze o parte din beneficii.
Ce prevede programul d-lui Geoana?
a. Fara a descuraja, ci dimpotriva, pentru a stimula munca, impozitarea progresiva globala este de natura sa genereze cresterea economisirii si sa reduca polarizarea sociala.
b. voi sustine infiintarea Companiei Farmaceutice Nationale pentru incurajarea producatorilor romani si reducerea costurilor in farmacii
c. Construirea a 50.000 de locuinte sociale din fonduri de stat
d. In acest sens, ca presedinte al Romaniei voi sustine infiintarea Fondului Roman de Investitii, un fond suveran de investitii al statului roman
e. Voi sustine capitalizarea Bursei ca resursa complementara pentru finantarea economiei alaturi de sistemul bancar.
Exista multe alte contradictii in discursurile celor doi, am vazut ce inseamna o coabitare stanga-dreapta, care s-a rupt doar dupa 9 luni.
Domnul Crin Antonescu se iluzioneaza daca apreciaza ca un singur om, Klaus Johannis, in cazul in care va accepta totusi postul, va putea sa tina piept “tavalugului” de stanga format din presedinte, majoritatea ministrilor, sefilor de servicii propusi de presedinte, sefilor din magistratura (procuror general, sef la DNA), propusi de ministrul de justitie (Victor Ponta?) si numiti tot de presedinte, etc. Este clar ca la prima “fortare” a prerogativelor sale, Klaus Johannis va demisiona, iar de proiectul dlui Antonescu se va alege praful.
Prof. Stefan Vlaston
2009-11-28 17:49:12 | Raporteaza
oare ce cauta un asemenea discurs despre o viata normala si fara invective azi, in epoca lui basescu???
ati gresit momentul, locul si adresarea dle Alin Ionescu!!!
sau tocmai acum este momentul, aici e locul iar adresarea este potrivita?
sper si va sustin!
2009-11-30 11:58:03 | Raporteaza
[...] Viaţa de după noapte « voxpublica | Platforma de comentarii … December 9th, 2009 Sînt popoare care nu vor să încerce măcar să-şi ierte duşmanii, să-şi ceară iertare, să înceapă cît de cît să nu se mai uite cu duşmănie şi suspiciune la vecini, să vrea să se împace cu ei, cu istoria lor şi cu ele însele. … providenţiali şi nu sisteme politice bine unse prin rutină şi ritual democratic. Iar asta cere timp. Cu atît mai mult cu cît vom crede mai mult în faptul că e nevoie de puţin timp. În viaţa politică, cetăţenii trebuie să supravieţuiască rezonabil. … [...] [...]
2009-12-09 19:26:13 | Raporteaza