![]() | (video) Felicitări cu ocazia Zilei Independenței… de URSS!vezi toate articolele de Tudor Darie27 Aug 2010 la 11:43 21 comentarii 935 vizualizari. |
Azi, 27 august, e Ziua Independenței R. Moldova. Oficial, potrivit Constituției, suntem un stat independent și suveran. La 27 august 1991, după ce a avut loc destrămarea Uniunii Sovietice, R. Moldova și-a declarat independența. Altfel spus, o independență față de fosta URSS.
Dar, de facto, cine suntem? Un stat mic și dependent de mulți factori externi: de gazul rusesc, de granturile UE și SUA, de creditele FMI, de capriciile “ursului rus” care menține artificial conflictul transnistrean etc.
Pentru ca R. Moldova să fie un stat independent e nevoie să avem, în pimul rând, o economie viabilă. Atunci când vom putea să ne achităm singuri toate facturile, să avem drumuri europene, fabrici și uzine profitabile etc., vom avea precondițiile necesare pentru a fi un stat cu adevărat independent.

Noi, tinerii, cu libertate în gândire și demnitatea obținută la 7 aprilie, știm foarte bine ce avem de făcut. Îmi doresc ca, în urma acțiunilor generației noastre, copiii noștri să simtă că trăiesc într-un stat independent.
Mai jos vă propun să urmăriți ce părere a avut regretatul Nicolae Sulac, un mare patriot al neamului, despre Independența R. Moldova: “Kto takoi, cito za client? Prediavite document! pe pământul nostru drag…”
sursă imagine: burdujan.eu
Etichete: Independență, R. Moldova


Costi Rogozanu azi la 16:59 |
Cu Victor Ponta s-au strîns deja destule: rămîne principala problemă a noii legi electorale. [ citeste mai departe ]
Tudor Darie azi la 15:27 |
Așa a fost să fie ca eu să fiu persoana responsabilă din partea Guvernului pentru susținerea [ citeste mai departe ]
Iulian Leca azi la 15:15 |
Altfel, imi imaginez ca multi vor vota cu mana taiata. Ce vremuri.... macar odata cineva ameninta ca [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 12:30 |
Update: Grăjdan a fost demis. De aici semnul întrebării din titlu. Oricum, încă o lovitură de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 10:16 |
A cotit cu dibăcie Băsescu la întrebarea ziariştilor dacă se mai întîlnesc cu el la [ citeste mai departe ]
Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
| 1Nu credeam s-ajung sa citesc vreodata asemenea ineptii. Domnule Gotiu, sunteti de-a dreptul penibil.... | ||
| 2@machiavelli: Da, cand dupa ce Popoviciu a fost bagat la bulau o zi si Sefu a zis ca e doar un investitor cinstit si n-a luat pamantul de la Agronomie. Daca esti cinstit si nu platit mai gasesti ceva pozitii"false".... | ||
| 3reteaua mediatica a pdl? cristian tudor popescu si editorialistii de la gandul fac parte din aceasta retea? sau comentatorii de pe voxpublica? sau oricine are alte opinii sau valori?viziunea asta... | ||
| 4Supertare articol! Bravo! Esti genial. Ma rog, nu stiu cum te impaci cu omul ce se uita la tine in oglinda, dimineata... nu se uita cu dispret la tine?... | ||
| 5@LUANA: eleno tu esti aia care nu vrei sa pricepi. - bassescu a cumparat un teren ieftin si la revandut mult mai scump aceluiasi mituitor. - bassescu a sprijinit bancile impotriva romanilor. tot el a... | ||
| 6"Cu fiecare numire şi demitere Victor Ponta capătă putere în propriul partid."ha, ha, ha....... mi se pare normal sa capete putere cu fiecare numire cand pui sef la politie pe unu schimbat pentru incompetenta.... | ||
| Mihai Goţiu 11337 citiri |
| Cristian Teodorescu 11143 citiri |
| Costi Rogozanu 9667 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4284 citiri |
| Alin Fumurescu 4066 citiri |
| Constantin Creţan 3416 citiri |
| Iulian Leca 2990 citiri |
| Dorin Tudoran 2928 citiri |
| Laura Cernahoschi 2869 citiri |
| Elena Vijulie 2806 citiri |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Costi Rogozanu 7 postari |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Iulian Leca 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Laura Cernahoschi 2 postari |
| Mihai Goţiu 61729 citiri |
| Cristian Teodorescu 41483 citiri |
| Costi Rogozanu 38859 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18332 citiri |
| Alin Fumurescu 17972 citiri |
| Viorel Dobran 12363 citiri |
| Dan Duca 11295 citiri |
| Constantin Creţan 11175 citiri |
| Elena Vijulie 9431 citiri |
| Iulian Leca 9252 citiri |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Costi Rogozanu 29 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Iulian Leca 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
si ce face moldova acu?
2010-08-27 12:56:36 | Raporteaza
Şi chiar e independentă?
2010-08-27 13:37:37 | Raporteaza
@Piticu21: sărbătorește (lipsa de) Independența
2010-08-27 13:38:49 | Raporteaza
La multi ani!
2010-08-27 14:29:41 | Raporteaza
Felicitari, dar nu “La multi ani!”. Eu inca sper ca vom sarbatori impreuna ziua Reunirii.
Incearca sa scapi de “fabrici si uzine” profitabile. Eventual companii profitabile in sectorul productiv.
2010-08-27 14:49:27 | Raporteaza
sa fiti sanatosi si sa nu faceti greselile noastre!
2010-08-27 14:54:21 | Raporteaza
Daca politicienii vostri si multi din conationalii tai nu ar avea coloana vertebrala atat de flexibila si nu s-ar inchina atat la maria sa Rusia poate ati fi independenti.
Adevarul e ca Moldova nu si-a dorit independenta din ‘91 si nu a luptat pentru ea. Independenta “s-a intamplat” pentru ca altii (balticii, Rusia, Ucraina, Belarus) au vrut destramarea URSS.
In conditiile astea Moldova are inca o multime de reflexe post-coloniale fata de fosta putere.
2010-08-27 15:01:26 | Raporteaza
@Paul: Si ce te face sa crezi ca [b]stii[/b] ce s-a intamplat acolo? Ce ai vrut sa spui prin cometariul tau?
Pentru o persoana apta sa foloseasca calculatorul ar trebui sa intelegi ca realitatea e mai complexa de atat si are multe aspecte. Ma refer la trecutul anevoios al romanilor din Basarabia, la masinaria comunista de eradicare a identitatii care a sters foarte multe etnii din URSS, and many more. Oricum, e regretabil ca se da atat de multa lume cu parerea fara a avea cunostinte minime pe acest subiect.
2010-08-27 17:36:43 | Raporteaza
@Stereo Ce ma face sa cred ca stiu ce s-a intamplat acolo?
Cateva vizite in Moldova, zeci de discutii cu oameni de acolo si citirea mai multor carti despre situatia din Moldova din acea vreme.
Cred ca e suficient pentru a avea “cunostinte minime pe acest subiect”.
Nu inteleg cu ce imi contrazici comentariul. Nu e nici o contradictie intre trecutul anevoios al romanilor de acolo si stergerea identitatii si lipsa de coloana vertebrala; ba dimpotriva, e o relatie de cauzalitate.
Deci despre ce ne certam aici?
Uita-te la emisiunile de televiziune din R. Moldova si ai sa vezi cate pupaturi in fund primeste tara care le-a creat “trecutul anevoios” romanilor de acolo. Aia care au suferit ori nu mai sunt, ori sufera de sindromul Stockholm; sunt in minoritate cei care cunosc si constientizeaza istoria acelor locuri. Ceilalti, multi, admira URSS-ul, Rusia si pe Putin.
2010-08-27 18:00:21 | Raporteaza
@Paul: In nici un caz nu cred ca ne certam. Si nici nu am zis ca nu sunt de acord cu tine. Cel putin nu e vorba de un dezacord total. A existat totusi o lupta pentru independenta – in primul rand cea culturala: dreptul la grafia latina si la promovarea patrimoniului romanesc. In conditiile in care orice mimare a unui comportament anti-sovietic era pedepsita aspru, nici nu imi dau seama cum si-ar fi putut imagina cineva ca se poate obtine libertatea la nivel de stat independent. Cam toate tarile foste membre a Uniunii Sovietice si-au obtinut libertatea ca urmare a unei situatii geopolitice favorabile.
Moldova(ca si Romania)sufera de populatie cu un nivel mediu de dezvoltare destul de mic – mai ales cel intelectual. Politicienii nu fac decat sa le reprezinte optiunile – exista o piata pentru dragostea fata de Rusia, prietenia popoarelor etc. La ce sa te astepti de la o populatie adusa aproape in totalitate la sapa in timpul ocupatiei rusesti (se implinesc 200 de ani in 2012) in timp ce toate posturile bune erau prevazute pentru etnicii rusi importati din alte parti ale URSS. Trebuie sa tinem cont si de faptul ca in Basarabia nu au existat conditii pentru dezvoltarea unei intelectualitati inchegate – balticii de care ai amintit nu au avut Romania lor in care sa se refugieze si au ramas tot acolo. Tinand cont de aceste aspecte, ma bucur sa constat ca a inceput sa se dezvolte presa. E un inceput.
Ca sa conchid – motivele pentru care lucrurile sunt asa cum sunt, vin toate din trecut. E usor sa constatam cum sunt basarabenii si ce probleme au. Hai mai bine sa ne gandim la masuri care i-ar apropia de noi, care ar crea mai multe legaturi bilaterale care pana la urma sunt profitabile pentru ambele parti. Am remarcat o revigorare a acestor relatii si sper ca nu vom mai arata cu degetul unii la altii. Ambele parti ar avea ce reprosa unii de la altii. In schimb ar fi mai bine sa ne concentram la lucrurile care ne apropie nu la cele care ne dezbina. Dupa cum zicea cineva acolo: Basarabia ori va fi romaneasca ori nu va fi deloc.
2010-08-27 18:42:56 | Raporteaza
Stereo de acord in mare masura cu ce zici. De acord, a existat o lupta culturala in noile conditii de dupa venirea la putere a lui Gorbaciov. In acelasi timp nu a existat nici un fel de dizidenta serioasa iar cei mai multi dintre acei lideri care cereau drepturi culturale nu o faceau cu gandul la independenta sau la o unire cu Romania (unionistii au fost si sunt minoritari).
Dar nu, nu toate republicile sovietice au fost la fel. Balticii si-au meritat independenta pt ca au luptat pt ea. Lituania si-a declarat independenta in martie 1990, Moldova in august 1991. Nu e acelasi lucru.
Si acum, la 19 ani de la independenta lor Comunistii+PDM-ul rusofilului Lupu +alti ‘moldovenisti’ iau peste 60% din voturi.
Da, sunt constient ca toate aceste lucruri au cauze si pot fi explicate. Asta nu inseamna ca nu pot sa imi exprim dezamagirea si frustrarea pentru situatia de acolo.
Sunt de acord cu indemnul tau de a incerca sa schimbam lucrurile pe viitor dar nu si cu optimismul incheierii tale. Basarabia poate fi romaneasca (mai mult decat este acum) dar poate continua sa traiasca si cum e acum (in confuzie) sau chiar mai rau. De ei si de noi depinde drumul Basarabiei.
2010-08-27 19:49:12 | Raporteaza
“Un stat mic și dependent de mulți factori externi: de gazul rusesc, de granturile UE și SUA, de creditele FMI, de capriciile “ursului rus” care menține artificial conflictul transnistrean etc.”…
Pai nu cumva sunteti dependenti si de zecile de mii (pana acum !) de pasapoarte romanesti pe care le cereti pe banda rulanta ? Sau de milioanele de euro pe care Romania vi le-a trimis in ajutor ?…Poate un “multumesc” din cand in cand ar fi dragut…..Sau macar un “spasiba”, ca am inteles ca va place mai mult…Dasfidania !
2010-08-27 20:23:14 | Raporteaza
Sa celebram impreuna glorioasa civilizatie moldoveneasca:
ro.protv.md/sti../
2010-08-27 22:08:24 | Raporteaza
Felicitari!
Pentru nomenclaturistii ce conduc Basarabia este mai interesant sa depinda de Moscova decit de Bucuresti.
De ce sa imparta puterea cu dimbovitenii cind Rusia ii sustine in calitate de cap de pod strategic?
Rusia nu va disparea,poate,niciodata. UE?
2010-08-27 23:16:00 | Raporteaza
Decat sa sarbatoriti 19 ani de independenta, mai bine ati comemora 198 de ani de la rapirea Basarabiei de catre Rusia…e totul o chestiune de perspectiva, nu-i asa ?
2010-08-28 00:40:52 | Raporteaza
Basarabia a fost intotdeauna a Romaniei (mai precis a fost parte integranta din Moldova)….Eu sunt transilvanean si nu va recomand sa intrati sub cizma miticului ca Bucurestiul este un stapan nevolnic, ticalos si crud! Ei nu sunt in stare sa conduca o tara asa de mare, au interese meschine si provinciale, se compara mereu cu altii (miticii au un acut complex de inferioritate, in special fata de nemti). Transilvania a fost pacalita cu unirea, i-au promis lui Maniu autonomie, dar odata ce s-au vazut stapani au trecut la jefuirea sistematica a tot ce am construit noi. Miticii n-au inteles niciodata ca o tara asa de mare ca Romania ar putea avea un cuvant greu de spus in regiune, dar ei se comporta de parca Romania ar fi doar orasul Bucuresti si sectorul agricol Ilfov…Ca sa nu mai vorbesc de tiganimea care a pus mana pe mijloacele de productie si pe finantele tarii….
2010-08-28 11:25:21 | Raporteaza
Vad ca te-au luat bossgorilele in …tabarca.
Nu trebuie sa pui la inima.
Sa speram ca Rep.Moldova va deveni mai independenta decat ROMANIA – CARE, vezi-bine, NU e.
(nici n-a fost vreodata cu adevarat independenta, fie vorba intre noi)
N-are rost sa te info ca in Romania traiesc si LUCREAZA foarte multi antiromani, care-i vor numai raul – fie de sunt romani-romani, fie altceva, ca si in Rep.Moldova.
Statele cu adevarat independente sunt doar cele mari si foarte mari – omo gene si cat de cat dezvoltate in acord global.
(din cele in jur de 150 membre ONU, doar vreo duzina)
2010-08-28 16:18:35 | Raporteaza
@Mustard Cu asa mentalitate sovina si sectara, nici nu te mira ca ardelenii vor fi intotdeauna provinciali par excellence.
2010-08-28 16:21:55 | Raporteaza
@leo: nu toți ardelenii-s așa, stai liniștit. doar o parte dintre cei din cluj, care se vor buricul pămîntului și au impresia că nu se poate din cauza bucureștenilor…
2010-08-29 00:46:42 | Raporteaza
Cateva vorbe de duh:
“Impreuna suntem independenti”
“Dati-ne Basarabia si va dam Romania”
“Basarabia pamant romanesc”
Si pentru acei putini care isi mai amintesc: 31 august este ziua limbii romane.
2010-08-29 10:32:46 | Raporteaza
@leo
Cum zice si Radu B., nu toti ardelenii sunt asa, deci nu generaliza nici tu. Faci si tu si Mustard aceeasi greseala.
Si eu sunt ardelean si nu am nimic cu romanii din sud, est sau din alte parti.
@Mustard
Ce sa iti zic. Mai coboara nasul si deschide ochii. Ardealul nu e Elvetia jefuita de cei din sud. Cei din sud nu au mai multe ‘complexe de inferioritate’ decat ai tu complexe de superioritate.
Iar partea aia cu “tiganimea care a pus mane” etc. pe langa ca e falsa e si rasista. Judetul cu cel mai mare procent de tigani e Mures (in Ardeal) iar guvernul asta falimentar e controlat de un ardelean, cum ardeleni au fost in toate guvernele de pana acum.
Asa ca mai termina cu tampeniile astea.
2010-08-29 22:46:33 | Raporteaza