RSS Feed

Transmitem fenomenul “Herta” live. Sper să nu o urîm pînă dimineaţă…

vezi toate articolele de
08 Oct 2009 la 14:54 18 comentarii 2286 vizualizari.

Update Efectul de românesc

Ca o concluzie pe azi. La început au iubit-o pe Herta pentru că e româncă. După aceea nu au iubit-o destul pentru că nu era destul de româncă. După aceea s-a aflat şi că e obsedată de comunism şi de o Romania gri si ceausista. Si nimeni nu mai vrea trecut. Cred ca pînă mîine dimineaţă o vom urî sincer…

Da, a fost clar şi o opţiune de altă natură decît cea literară: se fac 20 de ani de la căderea Zidului. Dar a fost aleasă o scriitoare foarte bună care a povestit experienţa românească. Poate că e un prilej bun să vorbim despre trecut prin ochii ei o vreme. Că se fac 20 de ani şi pentru noi…

Nu e prima oara cind i se reproseaza obsesia pentru trecut. Un pasaj al Hertei despre criticii germani, din Regele se inclina si ucide (Polirom)

Câţiva critici literari îşi doresc apariţia romanului întregii Germanii, care, mergând la esenţã, sã trateze marele întreg, şi nu ca pânã acum, doar mãrunte chestiuni marginale. Aceşti critici mizeazã pe actualitate. În cazul tematicii germane, actualitatea e, ce noroc, îndeajuns de elasticã, întinzându-se cu decenii îndãrãt. Aşa încât nici unui roman ce trateazã chestiuni germane din trecutul mai îndepãrtat . Despre perioada postbelicã, despre miracolul redresãrii economice ori anii ‘68 . Critica literarã nu-i reproşeazã cã vorbeşte despre lucruri de mult trecute. Cãci astfel de romane garanteazã douã comuniuni : cea existentã încã de pe-atunci, la care cei de-acum, prin lecturã, se racordeazã din nou cu plãcere. Dar dacã vii ca mine dintr-o altã ţarã şi scrii în germanã nu despre ţara asta, ci despre cealaltã . în acest caz, critica literarã s-a obişnuit încã de-acum zece ani sã taxeze chestiuni din urmã cu doisprezece ani drept lucruri de demult. Am pãţit asta pânã acum cu fiecare carte a mea.

Update. Hop şi CTP: Eu nu vreau Nobelul!

Sînt bun:). Prima întrebare care i s-a pus Hertei Muller la conferinta de presa a fost daca ea crede ca are vreo legatura caderea zidului Berlinului si cei 20 de ani care se implinesc anul acesta. Muller: “nu cred ca premiul are legatura cu acest lucru, dar cred ca ce am scris are legatura cu dictatura, regimul comunist din Romania. Cartile mele au vorbit intotdeauna despre cum de-a fost posibil ca un asemenea regim sa dureze atit de mult, cum a putut sa distruga o  tara intreaga, cum a putut sa ia toate drepturile oamenilor.”

C.T.Popescu ţine să sublinieze acum la Realitatea că e politic acordat Nobelul. E o abordare nesimţită, nu prea găsesc alt termen. Nu cred că a citit-o pentru că se plînge că Muller a vorbit numai despre dictatură. Păi a scris aproape numai despre asta! Dar a făcut-o frumos, domnule scriitor C.T.Popescu. CTP declară: şi eu sînt scriitor şi nu mi-aş dori premiul Nobel. Cu ce exclud calculele geo-politice calitatea unui scriitor?

Update. Articolul 1 din Contituţie

Mi-a plăcut abordarea invitatului nostru Ion Bogdan Lefter care vede în succesul Hertei Müller un bun moment pentru discutarea abordării naţionaliste din Constituţie în definirea României. Pentru că nu e aberant să spunem că Müller reprezintă şi România. Dar e aberant să nu înţelegem cum, în ce fel este ea atît de legată de noi.

Va fi mai greu acum, căci Nobelul Hertei Müller va avea extraordinare ecouri internaţionale şi va fi însoţit de discuţii care vor ajunge exact la aceste adevăruri: că România este şi ea un stat multinaţional, ca toate cele europene şi ca mai-toate ale lumii, ceea ce înseamnă că articolul 1 al Constituţiei noastre este fals şi abuziv, limitativ, naţionalist; că şi un „ne-român” poate fi reprezentantul românilor şi al culturii noastre comune, multietnice, multilingvistice; şi, privind către subiectele din proza Hertei Müller, extrase sistematic din viaţa Banatului româno-şvăbesc, va trebui să recunoaştem că minorităţile etnice au fost uneori – sau adeseori? sau întotdeauna?! – discriminate de majoritatea etnic-românească. Subiecte delicate, a căror dezbatere n-a fost şi nu va fi uşoară. (citeste aici)

Update. Învăţînd româna în fabrica de tractoare

O scenă povestită de Herta Muller pentru Suplimentul de Cultură despre cum a învăţat romaneste mai bine în fabrica de tractoare. Dupa ce primele lectii au fost luate de la medic şi poliţist… Plus despre dezamăgire produsă de CNSAS:

Eu am invatat sa vorbesc fluent romaneste abia cind am ajuns la oras, la virsta de 15 ani. La tara, unde am copilarit eu, nu erau decit doi romani: medicul si politistul. Toata lumea vorbea nemteste. Invatatorii de la scoala erau si ei nemti, deci vorbeau o romana invatata doar pentru a putea preda. Cind am ajuns la oras, am inceput sa invat romana din situatiile de toata ziua si abia atunci am invatat cu adevarat limba. Desigur, citisem deja destul ca sa pot intelege felul in care suna o limba, ce imagini poetice, ce metafore sau ce conexiuni de limbaj exista. M-a frapat atunci sa descopar ca limba romana are atitea straturi de exprimare si am fost practic infometata sa o invat. Dupa aceea am avut ghinionul – asa l-am considerat initial – sa ajung la o fabrica de tractoare din Timisoara. Acolo am stat doar printre romani si am descoperit ca, de fapt, a fost un mare noroc sa fiu alaturi de ei. Am ascultat cum vorbesc muncitorii de acolo… Cea mai buna prietena a mea a fost romanca, probabil ca si din cauza apropierii noastre am invatat limba asta de parca ar fi fost a mea.

Modul in care se procedeaza la CNSAS este scandalos. Eu am primit 33 de pagini din dosarul meu, dar am constatat ca este o batjocura. In paginile acestea nici nu este vorba despre mine. Sint doar niste raportari generale pe care le-a facut Securitatea din Timisoara la Securitatea din Bucuresti si invers. (citeste mai mult)

Update. 20 de ani de la căderea comunismului sărbătoriţi cu Nobel

Dacă stau şi mă gîndesc bine, se premiază prin Herta şi 20 de ani de la căderea zidului Berlinului şi căderea regimurilor comuniste, nu-i aşa? Tot zic ăştia că Nobelul e atent cu situaţii politice, istorice, geografice etc. Şi e norocul nostru că este premiată o scriitoare care a povestit jegul ceauşist şi nu jegul din alte state din regiune. Ea e îmbinarea perfectă de experienţă de outsider.

“”The Land of Green Plums” is a novel of graphically observed detail in which the author seeks to create a sort of poetry out of the spiritual and material ugliness of life in Communist Romania. The book was not, however, written in Romanian. Herta Muller is a German writer who lived in Romania as part of that country’s German minority; in 1987, she left Romania for Germany, where her novels have been published and acclaimed.” (NYT)

Update

Mi-a plăcut observaţia lui Iovănel. Două mari edituri de la noi aşteptau marea veste: Nobel înseamnă vînzări, nu glumă. Iar Polirom avea un favorit, Herta; iar Humanitas, unul “şi mai” favorit: Amos Oz. Învingător prin KO!

Polirom, editorul Hertei  Müller in Ro, are bafta. In schimb, cei de la Humanitas, care scosesera carticelele lui Amos Oz in vitrina…

Update

Continuăm relatarea nebuniei declanşate de Müller. Am primit de la Polirom o înregistrare cu Hertha Müller citind din singura carte scrisă în romaneşte de la plecarea din urmă cu mai bine de două decenii. Ascultaţi:

Hertha citind din “Este sau nu este Ion”

În care aflăm că Hertha

Herta Müller a cistigat Nobelul. Romania si-a umflat pieptul. As vrea sa citez dintr-un interviu acordat Evenimentului Zilei, în urmă cu un an şi jumătate. Voi reveni pe site cu diversi invitati care sint buni cunoscatori ai operei doamnei Muller, un scriitor mare, dar si foarte incomod pe care nu stiu cit il va înghiţi poporul român. Pînă acum nu a fost deloc un scriitor popular pe aici.

Sigur că m-au schimbat, trebuie să trăiesc şi acolo. Pe de altă parte, dacă n-aş fi plecat, n-aş fi avut atâţia nervi să rezist aici! Numai când mă gândesc la contactul zilnic cu realitatea românească, îmi dau seama că aş înnebuni a doua oară dacă ar trebui să trăiesc în România de azi. Este atâta indiferenţă în ţara asta, de vină pentru tot ce se întâmplă este şi indiferenţa populaţiei. O cunoscută scriitoare mă întreba, revoltată: când o să pot să scriu despre parfum, când terminăm o dată cu dictatura? Răspunsul meu e: nici n-aţi început ca lumea. Una nu o împiedică pe cealaltă, oricum.

N-aş fi putut să rezist să văd zilnic că, în toate locurile importante, sunt aceiaşi oameni ca înainte, sau care au aceeaşi mentalitate. Practic nu s-a schimbat nimic. A fost săptămâna trecută aici summitul NATO, or NATO este pactul lumii libere, nu ar avea ce să caute aici. Peste tot sunt steguleţele NATO şi UE, dar România nu este o ţară liberă, nu are nici o legătură cu aceste lucruri. (citeste mai mult)

Intr-un interviu din aceeaşi perioadă acordat Cotidianului explica frustrarea de a pleca din epuizare psihica:

(ride) Poate ce am spus acum e ceva nostalgic. Eu nu regret ca am plecat, dar ma infurie motivul pentru care am plecat. Daca as fi plecat de buna voie, daca stateam intr-o tara democratica si ma decideam sa ma mut in alta tara, era decizia mea, hotaram eu ce vroiam sa fac cu viata mea. Cind altii decid in locul tau te distrug. Daca n-as fi plecat, nu mai rezistam pentru ca am fost terminata nervos. Confundam risul cu plinsul. Am stiut ca daca nu depasesc motivele pentru care am ajuns asa, o sa se inrautateasca situatia. (citeste mai mult)

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon


18 comments
  • 1

    Şi acum vreţi să facem trafic Cotidianului nistoresc?! Nu puteaţi să fi preluat aici interviul?!

    arleziana
    2009-10-08 15:35:07 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 2

    [...] germană, însă nici asta nu ne va ajuta să trăim o bucurie temperată. Declarația “Aș înnebuni dacă ar trebui să trăiesc în România de azi” îi aparține, însă asta nu-l va opri pe președinte s-o decoreze și nici pe toți cei [...]

  • 3

    Prenumele se scrie Herta, nu Hertha. Go figure!

    davidv
    2009-10-08 16:41:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 4

    mersi, davidv. M-a luat valul.

    Costi Rogozanu
    2009-10-08 17:05:13 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    [...] “Aș înnebuni dacă ar trebui să trăiesc în România de azi” îi aparține, însă asta nu-l va opri pe președinte s-o decoreze și nici pe toți cei care [...]

  • 6

    Mare bou e acest CTP! Iar acum a şi dovedit-o cu vîrf şi îndesat. Bleeeah!

    arleziana
    2009-10-08 19:41:24 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 7

    Vrem Nobelul pentru CTP, vrem Nobelul pentru CTP…

    victor L
    2009-10-08 20:00:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 8

    Nu pot sa ma pronunt asupra valorii scriitoarei pentru ca nu am citit nimic scris de dumneaei, in schimb aversiunea pe care o arata si la ora actuala fata de Romania mi-a produs un gust amar cu toate ca in mare parte are dreptate.
    Nu stiu daca sa ma bucur sau nu de premiul castigat, nu stiu daca putem spune ca respectivul Nobel ne apartine cumva datorita faptului ca scriitoarea s-a nascut si a convetuit cu noi o buna bucata de timp. Ma intriga abordarea domnului Ioan Bogdan Lefter vizavi de specificul de stat national unitar din constitutie.In Europa sunt state nationale si nu multinationale. Coexistenta unor grupuri etnice in cadrul statelor nationale nu submineaza ideea de stat national. Spre exemplu in Franta nu se vorbeste despre minoritati ci despre cetateni francezi, sau daca in germania traiesc foarte multi musulmani nu inseamna ca este federala din aceasta cauza. Organizarea administrativa de tip federal a germaniei tine de o traditie istorica si nici decum de multinationalism.

  • 9

    halo, matale ai vazut cum si-o apropriaza cu un panegiric misiu hopa mitica al ideologiilor Tismaneanu… cica el si Muller si cei din Aktionsgruppe Banat sunt pe aceiasi lungime de unde… go figure! ma intreb de ce nu a mentionat orientarea politica a alora?

    Mortar
    2009-10-08 21:39:26 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 10

    tare de tot ctp-ul…zice ca n-a citit nimic de h.m. apoi decreteaza:e premiu’ politic si ,dup’aia ajunge la cel durea pe el mai tare…propria persoana,ca n-ar vrea sa ia nobelu’,ca har,ca mar…ai dracu’struguri,acrii mai sunt!

    mihai ungurean
    2009-10-08 21:45:09 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 11

    Nu mai trebuie asteptat pina dimineata; a inceput CTP-ul si au sarit destui altii sa-l ajute.

    victor L
    2009-10-08 23:43:32 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 12

    chiar daca nu vorbeste in cei mai buni termeni despre Romania Herta Muller trebuie inteleasa,se stie ce reprezenta Securitatea inainte de 1989 deci e usor sa-ti imaginezi prin ce a trecut aceasta femeie…si de ce sa nu recunoastem ca in Romania lucrurile nu merg cum trebuie?,ca la conducerea tarii se perinda tot fosti comunisti si securisti,ca cei mai mari oameni de afaceri sunt tot fosti securisti,n-are Herta Muller dreptate?…pe de-o parte sunt mandru ca o svaboaica nascuta in Romania e laureata a premiului Nobel,pe de alta parte simt o mare rusine pentru ca tara mea,respectiv Securitatea comunista din Romania,au torturat-o fizic si psihic pe aceasta femeie…

    Mugur
    2009-10-08 23:52:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 13

    Simplu si explicativ: daca Herta Müller ar fi ramas in Romania, ea nu ar fi castigat niciodata premiul Nobel!

    Maria
    2009-10-09 01:04:00 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 14

    Nu despre Romania a vorbit urit H. Muller, ci despre ce s-a intimplat si se mai intimpla.
    Si e indreptatita s-o faca.
    S-a nascut si a trait 34 de ani aici; statul roman a vindut-o pe 8.000 de marci. Are dreptul sa spuna ce-a simtit si simte, nu e doar apanajul patriotilor verzi.

    E.Bergel (scriitor german acum si vorbitor de romana de invidiat), sas din Brasov parca, dupa ce a facut puscarie turnat de pritenul R. Schlattner, a fost urcat intr-un microbuz, dus la un aeroport in Bucuresti, urcat in avion si expediat la Frankfurt. Fara buletin, fara pasaport.

    Acesti oameni (si altii) nu au plecat de bunavoie din tara in care s-au nascut, ci au fost obligati/vinduti.
    Au dreptul sa vorbeasca/scrie despre viata lor.

    victor L
    2009-10-09 09:29:53 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 15

    [...] Citetz un răspuns al Hertei Müller de la conferinţa de presă de după aflarea rezultatului (via Costi Rogozanu): „Prima întrebare care i s-a pus Hertei Muller la conferinta de presă a fost dacă ea crede ca [...]

  • 16

    @Mortar

    “alo, matale ai vazut cum si-o apropriaza cu un panegiric misiu hopa mitica al ideologiilor Tismaneanu… cica el si Muller si cei din Aktionsgruppe Banat sunt pe aceiasi lungime de unde… go figure! ma intreb de ce nu a mentionat orientarea politica a alora?”

    Ar vrea nepotul lui T-34 sa fie pe aceeasi lungime de unda cu Herta Muller. Politrucul asta pitic, dar cu o mare capacitate de dismulare, care a sarit la timp din barcuta comunismului care se scufunda, pe Titanicul capitalismului decadent, nici in vis n-ar avea voie sa manjeasca cu balele lui pe militanta anticomunista Herta Muller. Pai se compara viata acestui hopa mitica, dusa la kilometrul zero al nomenclaturii comuniste, adica in Primaverii, cu copilaria acestei nefericite care a fost deportata din Banat tomna unde si-a intarcat `reacu copchiii?
    Pai se compara modul in care aceasta femeie a parasit tara ca sa-si poata implini chemarea de scriitor, cu plecarea piticului ideolog comunist, transformat peste noapte in critic al comunismului, ba chiar luptator anticomunist? Hahahaha!! Nepotul tancului sovietic a ajuns anticomunist si este pe aceeasi lungime de unda cu Herta Muller! Ce gluma sinistra! hAHAHA!!!

    Cat de parsiv poate sa fie acest nepot al tancului sovietic, sa se ridice deasupra tuturora, si sa vorbeasca ca un mititel, nu slavind biata femeie ci lustruindu-se pe el? Cat tupeu trebuie sa aiba piticania?

    N-am ce zice, “mare om – mare caracter” acest Tisminetzki! Si ce om bun la suflet! Rau e pamantul ca-l tine la suprafata lui. Hahaha!!!

    Moloz
    2009-10-09 22:47:10 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 17

    Bai tovarasi, io propun ca nepotului lui T-34 sa i se acorde premiul Nobel pentru pace! Pentru curajul de a servi la doua ideologii! Pai ce credeti ca este usor sa manaci doua tipuri de rahat? Abia cand te inveti cu unul sa trebuiasca sa-l mananci si pe al doilea? Si culmea, sa mai spuica-ti si place? Naspa rau! Hahaha!!!

    Moloz
    2009-10-09 22:56:13 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    @Lictor

    “Vrem Nobelul pentru CTP, vrem Nobelul pentru CTP…”

    Niii boalaaaa!!! Hahahaha!!!

    Moloz
    2009-10-09 22:59:56 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari

Ultimele comentarii

  • 1@Mihai Goţiu: Din pacate, strict in ceea ce ma priveste, aveti perfecta dreptate: referindu-ma la persoana,inseamna ca sunt de acord cu aplicarea discriminatorie a legii. Urasc faptul ca sunt pusa in aceasta...
  • 2Mihai Gotiu ! Ai raspuns Andrei,da` n-ai citit ce-am scris eu la 169! Si la...173! Insist cu indemnul.......INFORMATI-VA,fratilooooor!!!!...
  • 3de unde s-a pornit si unde s-a ajuns...scuze ca va reamintesc, da nu cumva subiectul era altul?...
  • 4JohannM ! Iacata: ,,- Art. 30 alin. (1) - "Revocarea din funcţie a preşedintelui Senatului poate fi propusă la cererea a minimum o treime din numărul total al senatorilor, în cel puţin una dintre...
  • 5JohannM #168 NU exista, fii sigur de asta. Exista insa in Franta (semi-prezidential) si in Austria (parlamentar). TOATA politica romaneasca ar fi aratat altfel daca ar fi existat acest regim de control...
  • 6@Andra: art. 89 din Constitutie prevede procedura de dizolvare a Parlamentului...
  • 7JohannM #167 daca e sa port grija cuiva ca NU se poate apara, atunci acela NU e in niciun caz PSD ... :) ref. ce a zis si ce nu a zis CCR, eu nu pot sa te contrazic pe tine si nici nu trebuie sa fie...
  • 8Mihai Gotiu! ,,Dizolvarea Parlamentului de către Preşedintele României.Potrivit art.89 din Constituţia României,printre prerogativele Preşedintelui României se numărǎ şi dizolvarea Parlamentului. Preşedintele...
2009 Alex Andrei Plesu bani Basescu Blogviu interviu BNR buget calatorie campanie candidatura carte Casa Regala cercetare chisinau cluj concert congres coruptie crin cristian preda criza CTP curs valutar dezbatere Diaconescu Dinu Patriciu dor de duca dus de acasa EBA economie Elena Basescu emil boc endorfina europarlamentare femei film fotbal gripa porcina humanitas intelectuali internet Istodor Johannis Liiceanu manipulare Mihaela Radulescu Monica Macovei mutu muzica obama oprescu Orban parlament Parlamentul European Plesu Polirom Ponta presa presedintie radu duda ridzi riscograma Roman romani securitate sondaj sorin oprescu steaua SUA Tariceanu trafic TRU turism TV TVR UE uichendist uichendist.ro voronin

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.