![]() | Noul Iluminism românesc. Ia Tom şi Jerry şi Marin Preda, neamulevezi toate articolele de Costi Rogozanu18 Nov 2009 la 12:56 11 comentarii 591 vizualizari. |
După aventura „Cotidianului“ din urmă cu ceva ani, când își mărea tirajul de 4–5 ori atunci când se vindea împreună cu o carte, multe ziare au preluat modelul și au început să vândă clasici, moderni, tot ce le pica în mână. „Cotidianul“ avusese o politică destul de clară în privința titlurilor care se scoteau împreună cu ziarul. Erau avangardiști de‑a dreptul: vindeau Paul Auster, de exemplu, în tiraje de 50.000 de exemplare, un scriitor american extraordinar, dar care n‑ar fi putut spera în veci la astfel de cifre într‑o biată țară din Est. Celelalte ziare care au preluat și dezvoltat ideea nu au mai riscat nimic și au investit mult mai mult: au mers înainte cu „clasici“ români sau străini. Isteria s‑a declanșat.
Publicului român nu cărțile îi lipseau. Ci colecțiile învelite în piele‑mușama, titlurile lucioase, seriile. Adulții au redevenit copiii care în anii ’90 colecționau surprize din gumele de mestecat. Un cumpărător asiduu poate suferi o depresie dacă pierde un titlu din seriile mărețe „Adevărul“ sau „Jurnalul“. Cartea se vinde, deci e bine, spun unii. Cartea se vinde la preț de dumping și distruge industria adevărată, spun alții. În mod cu totul plictisitor, amândouă taberele au dreptate. Și au micile lor ipocrizii: în industria de carte nu funcționează cum trebuie reducerea, rulajul cărților și mai ales distribuția.
Prin vânzarea de carte s‑a înțeles prea mult timp că luăm o cărămidă de 500 de pagini, trântim un preț de 50 de lei noi pe ea și apoi o lăsăm să zacă în raft 6–7 ani. Am găsit cărți vechi, de anticariat, vândute cu preț mare, „actualizat“. Bătaia asta de joc a fost speculată de ziarele vânzătoare de cărți. Și nu doar acest aspect a fost stors de vânzători. S‑a intervenit cu o mașinărie de marketing puternic, pe un trend furios.
Este vorba despre teribila modă a listelor, colecțiilor, topurilor. Cei mai frumoși, cei mai deștepți, cei mai mari, toată lumea face topuri. Așa s‑a trecut de la aventura „Cotidianul“, cu autori contemporani, cu popularizarea literaturii noi, la o formă de masă: cei mai mari clasici români, străini, personalități marcante etc. În colecția de carte de la „Adevărul“ e o varză teribilă de titluri care „trebuie să fie“ în bibliotecă. Această prezență obligatorie în bibliotecă, promovată cu milioane de dolari la televiziuni, a generat nevoia de neoprit printre cetățeni de a avea colecția gata făcută de ei.
„Jurnalul Național“ a speculat o altă listă: a făcut un soi de Best‑of generația‑scriitorilor‑sub‑comunism. O logică simplă ne arată că pe vremea lui Ceașcă se vindeau cărți în draci, deci vedetele literaturii, artificiale sau nu, s‑au născut atunci, nu în ultimii 20 de ani. Așa că s‑a preluat, în condiții destul de stranii, colecția de patrimoniu „Biblioteca pentru toți“ și au fost publicate nume precum Preda, Fănuș Neagu și toată pleiada. Motorul e același: ei sunt clasicii, trebuie să‑i ai.
Câteva observații, nu înainte de a da exemplul cel mai haios, relatat de Cătălin Tolontan: în urmă cu o săptămână, distribuitorii s‑au bătut lângă Casa Presei (a fost nevoie de jandarmi ca să se restabilească ordinea) pe colecția de desene animate „Tom și Jerry“ distribuită de „Adevărul“ pentru numai 11 lei. Titlul lui Tolontan: „Dați doar un Tom, să ajungă Jerry la toată lumea“.
Ce explicații avem, totuși, pe lângă faptul că industria de carte‑film‑muzică nu a știut să‑și hrănească publicul ăla mare, care se bate acum pe Tom și Jerry și Marin Preda? Nu cred că are rost să spun că reclama la televizor a avut un rol determinant. Dar văd și că oamenii au nevoie de liste gata scrise, gata alcătuite. Le trebuie „137 de scriitori mari ai lumii“ aleși de cineva. Aici e problema, ăsta e punctul nevralgic de unde explodează fenomenul comercial: publicul vrea să alegi pentru el. Să nu‑i credeți pe cuvânt că vor să aleagă ei cu mânuța lor, că vor să evalueze produsul. Nu, vor să aleagă altcineva pentru ei, să fie un ghiveci de Karl May, James Clavell cu Rodica Ojog‑Brașoveanu. Important e să stea cineva să le sorteze. În felul ăsta, obiectul poate fi fetișizat și anihilat. Acele cărți nu sunt citite, sunt „ca să fie acolo“. Nimic rău. Poate vor pica în mâna cuiva până la urmă. Singurul meu regret e că industrializarea clasicilor închide complet „progresul gustului“.
Publicul a fost complet pierdut pentru nou în muzică sau în literatură. Toată lumea cumpără nostalgie și comoditate. Se mărește piața de carte? Nu cred. Pentru asta ar trebui să iasă din amorțeală o întreagă industrie: anticari, librari etc. Și, ca să iasă din amorțeală, ar trebui să nu fie criză și competiția să fie reală.
Preluare din revista Money express.


Mihai Goţiu azi la 18:08 |
În urmă cu o lună, când scriam că PDL și PSD și-au dat mâna pentru a susține un [ citeste mai departe ]
Florin Puscas azi la 14:27 |
Dan Dianconescu, prin intermediul OTV şi al partidului de troglodiţi pe care îl conduce, vine [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu azi la 11:41 |
O veste tristă. A murit Cornel Mihai Ionescu, unul dintre cei mai mari erudiţi pe [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 17 Feb la 22:59 |
Vezi şi Catavencii.ro
Fix 1,5 la sută din PIB vrea premierul MRU să aducă la buget, în două [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 17 Feb la 12:01 |
Mircea Sandu: Acum... o să vedem asta cu băut din iaz...
Dragoș Năstase: Nu... e un pahar de [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 16 Feb la 11:11 |
Numărul deceselor în urma hipotermiei este tot mai mare. Autoritățile iau măsuri, Raed Arafat [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 16 Feb la 11:07 |
Geamurile fumurii se lasă ireal de încet în jos. Albul zăpezii îmi lovește retina. Îmi [ citeste mai departe ]
Tudor Darie 16 Feb la 01:43 |
Aveam șase ani când am auzit o teorie frumoasă despre tineri. Cel care mi-a spus-o nu era un [ citeste mai departe ]
Marius Cosmeanu 15 Feb la 22:15 |
Într-un audiovizual în care ayatolah e Dan Diaconescu iar precursor, mai bretelatul său [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 15 Feb la 20:56 |
E şi-n Caţavencii.ro
Fiindcă tot sîntem în criză de prezidenţiabili n-ar fi momentul să [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 15 Feb la 17:05 |
Asocierea dintre Federația Română de Fotbal și Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) a fost [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 15 Feb la 15:35 |
Se pare că presa a atins limita: fundul lui Boc. Facebookul a ars în flăcări deontologice şi [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 15 Feb la 14:36 |
Coaliţia la guvernare susţine tratatul fiscal european, deşi părerile privind tratatul privind [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 15 Feb la 13:29 |
Vezi şi Caţavencii.ro
Dacă nu s-a dus cu Ponta în America, fiindcă nu ştie engleza, Crin [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 15 Feb la 12:45 |
Noul guvern promoveaza si un nou program de guvernare. Acest program are 3 mari componente : 1) [ citeste mai departe ]
riscograma.ro 15 Feb la 11:22 |
Mihai Răzvan Ungureanu: "Militarii îngheaţă la deszăpeziri, locuitorii stau la căldură. [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 15 Feb la 09:05 |
Marți (ieri), în jurul orei 18.00, un prieten mi-a semnalat un articol publicat de [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 15 Feb la 05:12 |
Celor 300 de candidați tineri şi cu studii în străinătate care aspiră la funcția de consilier [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 14 Feb la 23:21 |
... de fiece data cand cred ca mai jos nu se poate cobori, ceva se incapataneaza sa ma convinga de [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 14 Feb la 23:15 |
Dacă întreaga masă a lui Stamate reuşea să se sprijine pe calcule şi probabilităţi, iată [ citeste mai departe ]
Tudor Darie 14 Feb la 23:14 |
În ultimele zile, ortacii lui Voronin se plâng pe site-ul grenada.md că poliția a inițiat o [ citeste mai departe ]
Mihai Eminescu 14 Feb la 22:02 |
Iunie 1882
Îngerul meu blond,
Te-aș acoperi toată cu sărutări, cum argintarii îmbracă [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 14 Feb la 13:59 |
În anul de graţie 2009, când un cumul de factori externi si interni au forţat Romania să [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 14 Feb la 13:10 |
Zahar Prilepin, un scriitor rus de care v-am mai povestit aici, spunea zilele trecute pe BBC despre [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 14 Feb la 10:36 |
Pe când era Prim Secretar al Partidului Socialist Francez, François Mitterand a fost întrebat de [ citeste mai departe ]
Dan Duca 14 Feb la 10:06 |
"Asta este o ţară care a făcut vedete din toate pipiţele şi nu-şi respectă veteranii de [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 14 Feb la 09:19 |
Din 40.000 de bucureșteni anunțați pe facebook au fost numărați la Protestul [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 14 Feb la 00:41 |
… si nu, asta nu are nimic de-a face cu ecologia. Are de-a face cu politica. Mai exact, cu [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 13 Feb la 18:57 |
E şi-n Caţavencii.ro
Acum vreo cîţiva ani, cînd se bătea în apariţii la inundaţii cu pe [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 13 Feb la 18:55 |
Economia Romaniei opereaza intr-o lume aflata in flux in care diferentele si nuantele conteaza. [ citeste mai departe ]
| 1Din acelasi Mircea Eliade. ............................................. "Crima elitelor conducãtoare românesti constã în pierderea acestui instinct si în înfiorãtoarea lor inconstientã, în încãpãtânarea... | ||
| 2@Adi:sub aceeasi ”obladuire” pe care o invoci am ajuns sa NU mai tin cursuri la UBB (iar motivul e tocmai un ordin al lui Marga :) ) astfel, ipoteza ta legata de ”continuitate” nu prea sta in picioare;asadar,... | ||
| 3Florine, manca-te-ar nenea... Las-o mai moale cu needucarea. Unde crezi ca ar putea sa ajunga o societate condusa de pseudo elite cleptomane(ciorditoare) Iti dau un text de-al lui Mircea Eliade din... | ||
| 4@PeCeResoare: Să ştiţi totuşi că nu aţi făcut o descoperire foarte mare când aţi dat de wikipedia.... | ||
| 5Strajnik,Tu ai citit ultima fraza din comentariul meu ? Nu glumeam, crede-ma ! Chiar sunt mirat ca procentele acestui partid nu sunt mai mari. Nu doar pentru ca romanii sunt needucati, ci si... | ||
| 6PS - cautati pe wikipedia "Jury trial"... | ||
| Mihai Goţiu 27632 citiri |
| Cristian Teodorescu 11274 citiri |
| Costi Rogozanu 11044 citiri |
| Ciprian Domnişoru 9499 citiri |
| Remus Cernea 5547 citiri |
| Alin Fumurescu 4453 citiri |
| Cristian Bândea 3952 citiri |
| Dan Duca 3811 citiri |
| Constantin Creţan 3803 citiri |
| Dorin Tudoran 3146 citiri |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Cristian Teodorescu 5 postari |
| Costi Rogozanu 4 postari |
| Tudor Darie 2 postari |
| Ciprian Domnişoru 2 postari |
| Constantin Creţan 2 postari |
| Lucian Isar 2 postari |
| Alin Fumurescu 2 postari |
| Daniel Oanta 2 postari |
| Dorin Tudoran 2 postari |
| Mihai Goţiu 116054 citiri |
| Costi Rogozanu 60373 citiri |
| Cristian Teodorescu 50521 citiri |
| Alin Fumurescu 30515 citiri |
| Ciprian Domnişoru 21462 citiri |
| Remus Cernea 21126 citiri |
| Iulian Leca 17548 citiri |
| Dorin Tudoran 16658 citiri |
| Viorel Dobran 16251 citiri |
| Cristian Bândea 12918 citiri |
| Mihai Goţiu 40 postari |
| Costi Rogozanu 26 postari |
| Cristian Teodorescu 26 postari |
| Dorin Tudoran 16 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Alin Fumurescu 10 postari |
| Iulian Leca 10 postari |
| Viorel Dobran 9 postari |
| Ciprian Domnişoru 7 postari |
| Cristian Bândea 6 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
ai dreptate!poate totusi va veni o vreme cind cititul va fii ce a fost odata!generatiile tinere nu mai au gustul cartilor si recunosc cu parere de rau ca nici eu nu mai citesc cum citeam inainte(in fiecare zi,macar o jumatate de ora).acum avem tv,internet,…..
2009-11-18 13:29:12 | Raporteaza
“Industrializarea clasicilor” nu inchide “progresul gustului” din doua motive:
(i) sunt procese petrecute in zone distincte si ca spatiu, si ca momente de desfasurare, si ca amploare. Progresul gustului este determinat nu de publicul larg, ci de o mana de oameni (avangarde artistice & so on) care apoi exporta catre publicul larg producand operatiunea de “industrializare a clasicilor”.
(ii) nimic nu-l impiedica pe cumparatorul de carte Adevarul sa mearga in librarie sa umple ghiozdanul de volume scoase la Cartea Romaneasca (cartea Adevarul nu blocheaza Cartea Romaneasca): daca nu o face e din motivul de la punctul (i).
p.s.
daca ar fi sa aleg dintre preda si oricare dintre prozatorii romani de azi nu as ezita nici o clipa. tu?
2009-11-18 13:40:51 | Raporteaza
am cunoscuti (mai degraba, cunoscute) care se bat pe cartile astea. Nu le citeste nimeni, stau frumos in biblioteca.
2009-11-18 13:47:23 | Raporteaza
am vazut pe blogul domnului Istodor un filmulet in care domnul Liiceanu spunea ca exista carti, pe care daca nu le-ai citit, inseamna ca ai trait degeaba. dansul dadea ca exemplu “Maestrul si Margareta” a lui Bulgakov. dupa ce-am citit textul dvs, m-am uitat de curiozitate cat a costat volumul meu. 49,99 lei. nu-mi pare rau, a meritat. dar cati isi permit sa nu traiasca degeaba?
poate ar trebui sa scoata si Humanitas colectie “Carti pe care daca nu le-ai citit, inseamna ca ai trait degeaba” la 11 lei volumul.
2009-11-18 14:19:41 | Raporteaza
O altă explicaţie ar fi că multora le plac lucrurile lucoase – cărţi, CD-uri, televizoare, bijuterii, maşini. Cică şi coţofenelor le plac lucrurile lucioase şi cică ar fi nişte păsări inteligente. Probabil că suprafeţele lucioase stimulează intelectul
.
2009-11-18 14:25:12 | Raporteaza
dintre preda si prozatorii de azi l-aş alege pe Jonathan Coe:)). Normal, ai dreptate… Era un text trista, aşa…
2009-11-18 14:32:06 | Raporteaza
Cine a citit “inainte” citeste si azi; posibil sa existe o “reticenta” doar cind e vorba de pret (asta o simt personal, uneori).
Iar din cei care cumpara carti pentru ca arata frumos pe rafturi intr-o camera, au fost si vor mai fi.
Poate ca, totusi, sa se fi citit ceva mai mult “inainte” din lipsa de alternative; azi e mai comod sa stai in fotoliu . Unele (multe) carti iti cer sa si gindesti:))
2009-11-18 16:05:20 | Raporteaza
cred ca te inseli.
sunt putini cei care ar cheltui totusi niste milioane (vechi) doar pentru fitze, sau ca e la moda. majoritatea romanilor nu cred ca isi permite sa arunce cu banii pe fereastra.
de acord cu chestia ca romanii prefera sa aleaga altcineva pentru ei. e o chestie de comoditate, pana la urma.
in loc sa pierd eu ceasuri la librarie (poate trebuie sa ma mai duc si la munca, sau sa am si grija de copchil), ma uit pe o lista cu carti, constat ca ma intereseaza 70-80% din titluri (faptul ca sunt din genuri diferite e egal cu zero), asa ca le comand.
cu desenele animate, e si mai simplu.
antologii de desene animate faine nu se gasesc pe toate drumurile, iar daca se gasesc, te cam ustura la buzunar.
e o diferenta intre a plati 20E pe un DVD si sa zicem 50E pe o intreaga colectie.
pana la urma, cumparate de fitze sau nu, aceste colectii nu pot aduce decat beneficii: editurilor si vanzatorilor bani, iar cei care le cumpara, macar pe buda o sa le rasfoiasca. sau neamurile lor, daca nu ei.
2009-11-18 17:10:59 | Raporteaza
Da dom’le, pe alea clasice, din topul ăla, recomandate de ăia la tv sau la ziar, le ia omu’ că-s bune pe lîngă casă, ai cu să-ţi îţi înfunzi găurile în ce priveşte clasicii, dau aşa .. o aparenţă, apoi poate-ţi vine cheful să răsfoieşti într-o seară ploioasă, poate îl trage pe junior să …; se iau aşa preventiv cum îţi iei o lopată pentru cazul că ninge; şi nici nu fac cine ştie ce gaură în buget.
Tristeţea vine la ăştia mai noi: dom’le e musai să fie volum, să aibă coperţi cu poza ta pe contracopertă, să-ţi trăieşti încununarea cu recenzie, lansare, critică de întîmpinare, ..tot tacîmul. O ieşire posibilă: publicarea în foileton pe hîrtie de învelit varza. Aş cumpăra. Dacă nu-mi place, o arunc fără să sufăr. Am auzit că Dashiell Hammett şi cam toţi marii din SF şi-au făcut mîna scriin pulp-fiction.
2009-11-18 17:26:50 | Raporteaza
Ăhhhă-ăhhhhă… Pardon.
Acuma, băşcălia e grozavă când ne ajută să trecem ceva mai uşor peste. Peste orice. Când_nu_nu.
Mă tem că nu există ”Iluminism” care să ne lumineze până-ntr-atât încât să-i orbim pe alţii. Prin urmare, ”iluminismul”, cum ar fi el, trebuie să ducă, într-un fel sau altul, către lumină.
Ba da (iată, mai spun şi eu da, măcar din timp în timp), românilor le lipseau cărţile. Cărţile noi, curate, nepurtate în ani dintr-o locuinţă într-alta, strâmtorate prin saci ori cutii de carton, apoi înşirate în rafturi, amărâte şi rele, ca nişte rufe vechi, atârnând pe sfori pline de noduri, şezând la uscat. Cunosc bibliofili care se laudă cu achiziţiile lor şi, dacă dai o căutare – nu pe gugăl – ci-n ”renumitele” lor biblioteci, mare lucru nu poţi găsi. Alţii, mai reţinuţi, afişează modest ediţii vechi, pline de sublinieri şi notiţe de margine, ceea ce face lectura aproape imposibilă pentru altcineva decât primul explorator. Alţii pur şi simplu n-au. Alţii sunt dascăli şi cumpără cărţi pentru copii – fie la biblioteca şcolii, fie la cea a clasei, alţii sunt pur şi simplu părinţi care vor să parcurgă copiii ediţii virgine, pur şi simplu din motive de sănătate. Pentru că există, şi în citit, o igienă, în cele din urmă, nu?
În fine, sunt multe motive pentru care oamenii cumpără cărţi.
De ce din colecţiile oferite de ziare? Pentru că sunt ieftine mai degrabă, nu atât pentru culoare sau ”sclipiceală”. De ce colecţii întregi? Pentru că există riscul să te trezeşti cu un volum din…, iar al doilea – al treilea, ş.cl. – să nu le mai vezi, pur şi simplu, dacă stai la rând.
Despre colecţiile-varză… Hm. Totul e varză!!! Dar tot e mai bine să-nceapă cu opera, nu, aşa cum văd şi mă revoltă de-a dreptul, direct de la critică.
S-a ajuns, domnule Rogozanu, la situaţii de un ridicol inimaginabil: elevi, studenţi, ba chiar profesori, sunt specialist în ce-a spus X critic despre Y poet/dramaturg etc, dar n-au deschis un volum al respectivului scriitor. (Nu că cel dintâi n-ar fi scriitor, Doamne fereşte! De multe ori şi este, uneori chiar mai bun decât…).
Apoi: nu se (mai) citeşte literatură română. Eu nu spun că toată merită, în comparaţie cu alte literaturi, dar nici nu e de aruncat! Şi ne mirăm că scriitorii noştri nu sunt cunoscuţi… Nu sunt. Nici în ţară, darămite afară… Cine să-i promoveze? Cine să-i propună, dacă nu noi???
Ne strângem la simpozioane, la sesiuni de comunicări, la diverse lansări, ca să discutăm noi între noi cum e X poet sau Y scriitor. E foarte bine. Dar unde sunt studenţii??? (A nu se înţelege că studenţii lipsesc întotdeauna de la aceste manifestări, dar… haideţi să fim puţin sinceri, măcar faţă de noi…).
Azi am lucrat Slavici la anul II. Şi m-am trezit citind cu voce tare Limir-Împărat. La pauză, am răsuflat preţ de-o ţigară. Şi mă pomenesc apostrofată de-o studentă: Haideţi, doamna profesoară, că nu ne va ajunge timpul să terminăm povestea!!! Domnilor, am pupat-o!!! Şi m-am grăbit în clasă, că vorba ceea, aveam de lucru… (Treabă n-aveam, că nu era treaba mea aceea, dar am făcut-o!). Copiii aceştia au ca la 20 de ani. Faceţi un experiment, aşa, de sanchi. Întrebaţi-vă studenţii dacă le-a citit vreodată cineva o poveste (de ex., poate fi şi poezie, altele, mă rog…). Şi dacă da, cine, când, unde, de câte ori… Nu vă va veni să credeţi ce veţi afla.
Să n-aibă reclama la televizor un rol determinant? Eu cred că are.
Luaţi un copil la vreo 10-14 luni de viaţă şi aşezaţi-l într-o cameră cu un televizor pornit, având grijă să-i daţi o sarcină oarecare: sticla cu lapte, o jucărie etc. Veţi vedea că, în momentul în care intră reclama, automat copilul abandonează sarcina, concentrându-şi atenţia asupra ecranului. Am făcut acest experiment doar pe 10 subiecţi şi toţi, fără excepţie, au urmat acelaşi comportament. Reclama e o boală acumulată în timp, nu glumă…
Unde cred eu că aveţi dreptate, e lista aceea de titluri şi autori, contra căreia mă pronunţ de fiecare dată am ocazia şi pe tot felul de tonuri (de la remarcă la invectivă, Doamne iartă-mă). Poate n-aş înjura… Dar gândiţi că mai puteam să tac, deşi mi-aş fi dorit, când vin părinţi să caute pentru lecturi de vacanţă aşa: Scufiţa Roşie (să zicem), Charles Perrault. N-am, zic. Ia Fraţii Grimm. Nu se poate, că aşa a zis doamna… Cum să le explici??? Sau: lectură de vacanţă la sfâ rşitul clasei a VI-a, Moromeţii, pentru că au în manualul de a VII nefericitul acela de fragment. Sau Fraţii Jderi, sau Alexandru Lăpuşneanu. Să fie cu iertare, dar mă îndoiesc de tot că un dascăl care dă Moromeţii de citit la clasa a VI-a a citit el însuşi Moromeţii. La ce vârstă am citit Fraţii Jderi, aceia care am reuşit să trecem de primul volum???
Şi da, iar aveţi dreptate, nu se măreşte piaţa de carte: pur şi simplu vin şi alţi cititori… De ce n-ar avea fiecare un exemplar al lui, în paginile căruia n-a strănutat nimeni înainte de el???
2009-11-18 18:57:37 | Raporteaza
Nu ştiu care-o fi fost motivul acestui articol, da-mi amintesc de toate titlurile de la cotidianul de avangardă care m-au făcut să-ntrerup obiceiul de miercuri parcă. Anume: avangardistul Jerome K. Jerome, avangardistele varză a la bucureşti cele mai texte despre sex, masă, casă, automobil, etc. plus avangardistele câştigătoare ale puliţărului pe motive de sex, gender etc. iar dacă sunt unii care spun ceva de subminarea industriei, hai să ne amintim de titlurile adevărate apărute la Cotidianul preluate de pe la edituri, adică din industrie (vian, miller) probabil. care-i supărarea dumitale totuşi, că nu pricep?
2009-11-19 20:08:19 | Raporteaza