![]() | O recomandare pe săptămână (5) – Duhoarea sufletelor noastrevezi toate articolele de Florin Puscas24 Feb 2010 la 20:54 20 comentarii 488 vizualizari. |
Până acum vreo 200 de ani, lumea era un loc mult mai urât mirositor decât în prezent. Vreme de sute de ani, din colibele ţăranilor până în palatele împărăteşti, duhoarea era la ea acasă. Regina Elisabeta I a Angliei se considera pe sine un model în ceea ce priveşte igiena personala. Susţinea că face baie la fiecare 3 luni, indiferent dacă are nevoie sau nu.
“Pe vremea de care vorbim, în oraşe domnea o duhoare pentru noi, modernii, de neînchipuit. Străzile trăsneau a gunoi şi bălegar, curţile dosnice a urină, casele scărilor a lemn putrezit şi murdărie de şobolan, bucătăriile a varză stricată şi seu; încăperile neaerisite duhneau a praf mucegăit, dormitoarele a cearşafuri unsuroase, a paturi de puf umed şi a mirozna înţepător-dulceagă din oalele de noapte.
Din cămine trăsnea pucioasa, din tăbăcării duhneau leşiile corosive, din căsăpii sîngele scurs. Oamenii puţeau a sudoare şi haine nespălate; gura le duhnea a dinţi stricaţi, stomacurile a zeamă de ceapă, iar corpurile, cînd nu mai erau prea tineri, a brînză veche, lapte acru şi bube. Duhneau rîurile, pieţele, bisericile, duhneau pe sub poduri sau în palate. Ţăranul trăsnea deopotrivă cu popa, ucenicul meseriaş cît nevasta de meşter, puţea toată nobilimea, ba chiar şi regele, cu o duhoare de animal de pradă, iar regina ca o capră bătrână, atît vara, cît şi pe timp de iarnă. Fiindcă lucrării schimonositoare a bacteriilor nu i se ştia încă în secolul al optsprezecelea măsura, aşa că nu era făptuire a omului, nici ziditoare nici distrugătoare, nu era nici o vădire a vieţii înmugurind sau descompunîndu-se, care să nu fie însoţită de vreo împuţiciune.”
La recomandarea săptămânii avem o carte despre Franţa secolului al XVIII-lea, un roman al scriitorului Patrick Suskind. Grenouille, personajul principal al romanului “Parfumul“, este un tânăr controlat de simţul lui olfactiv peste măsură de dezvoltat. Pentru el, lumea nu poate fi percepută decât prin intermediul mirosului, acesta fiind singurul aspect care dă valoare obiectelor şi oamenilor.
Mirosul are un rol important în determinarea stărilor de beatitudine. Un miros plăcut îţi poate aduce instantaneu zâmbetul pe buze sau chiar te poate face să te îndrăgosteşti, în timp ce o duhoare îţi poate strica tot cheful de viaţă. Uneori, prin cine ştie ce fel de conexiuni, mirosurile te poartă în trecut şi fac să reînvie lumi pierdute. Grenouille înţelege mai bine ca oricine acest lucru şi este hotărât să-şi supună lumea cu ajutorul unui parfum perfect. Un parfum preparat din “esenţă” de fecioară. Iar cum fecioarele refuză să se supună ritualului prelevării de miros, Grenouille este nevoit să le ia viaţa.
Aşa cum v-am obişnuit, romanul recomandat e accesibil tuturor şi uşor de parcurs în puţinul timp liber de care dispunem. Contexul actual nu e chiar atât de diferit faţă cel descris de Patrick Suskind. Duhorile există în continuare. Ba chiar s-au impregnat în oameni, devenind o caracteristică a sufletelor noastre moarte şi intrate în putrefacţie. Chiar şi “fecioarele” care răspândesc o mireasmă plăcută de viaţă rezistă cu greu în faţa unor “Grenouille” hotărâţi să parvină şi să subjuge. Aşadar, fie că vă place să faceţi conexiuni şi să învăţaţi lucruri noi, fie că sunteţi în căutarea unei poveşti captivante, romanul Parfumul nu trebuie ratat. Lectură plăcută!
Etichete: carti, duhori, parfumul, patrick suskind, recomandare, suflet, viata


Costi Rogozanu azi la 16:59 |
Cu Victor Ponta s-au strîns deja destule: rămîne principala problemă a noii legi electorale. [ citeste mai departe ]
Tudor Darie azi la 15:27 |
Așa a fost să fie ca eu să fiu persoana responsabilă din partea Guvernului pentru susținerea [ citeste mai departe ]
Iulian Leca azi la 15:15 |
Altfel, imi imaginez ca multi vor vota cu mana taiata. Ce vremuri.... macar odata cineva ameninta ca [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 12:30 |
Update: Grăjdan a fost demis. De aici semnul întrebării din titlu. Oricum, încă o lovitură de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 10:16 |
A cotit cu dibăcie Băsescu la întrebarea ziariştilor dacă se mai întîlnesc cu el la [ citeste mai departe ]
Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
| 1@ColoanaA5-a: Hai nu te mai tot smiorcai ,ca o baba! Astia asa ca tine, mai simpluti, in general sunt luati la misto! Fa o cerere, sa vad, poate te rezolv.... | ||
| 2@ColoanaA5-a decat ca tine,pe ultimul loc in Europa la consumul de sapun,pasta de dinti si hartie igienica,mai bine cu fundul in doua luntrii!Sunt roman mai mult decat tine,dar ma spal si imi respect... | ||
| 3@Mircea ce-i din sobolan(patkany),sobolan se cheama!... | ||
| 4@Ligheanu din Plescoi a spus dl.Leca ca esti mai papagal decat ingaduie legea romaneasca.(roman torveny) Eu cred ca exagereaza,iar tu esti chiar nevinovat!"(rosszul)"... | ||
| 5@tamara's nephew: Te-ai caracterizat perfect ! Esti exacat cum te-am descris, mai mult, esti si infatuat dar ce mai conteaza la o cacareaza ! Apropo de traitul in doua tari, eu o stiam pe aia in doua... | ||
| 6@Iulian Leca Iuliane, pui mana pe biblie ca tu nu ai stiut ce le poate pielea uslasilor?! Si tu , si domnul Teo, ok? Pe @rogo nu-l punem, ca la astia de stanga n-are efect.... | ||
| Mihai Goţiu 11530 citiri |
| Cristian Teodorescu 11483 citiri |
| Costi Rogozanu 10501 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4356 citiri |
| Alin Fumurescu 4121 citiri |
| Constantin Creţan 3436 citiri |
| Iulian Leca 3399 citiri |
| Laura Cernahoschi 3356 citiri |
| Dorin Tudoran 2962 citiri |
| Elena Vijulie 2866 citiri |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Costi Rogozanu 7 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Iulian Leca 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Laura Cernahoschi 2 postari |
| Mihai Goţiu 61922 citiri |
| Cristian Teodorescu 41823 citiri |
| Costi Rogozanu 39693 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18404 citiri |
| Alin Fumurescu 18027 citiri |
| Viorel Dobran 12406 citiri |
| Dan Duca 11316 citiri |
| Constantin Creţan 11195 citiri |
| Iulian Leca 9661 citiri |
| Elena Vijulie 9491 citiri |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Costi Rogozanu 29 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Iulian Leca 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Foarte interesantă perspectiva cărții. Autorul merită toată aprecierea pentru abilitatea de a-și însuși (sau, mă rog, pentru a delega naratorului) acest punct de vedere „olfactiv”.
Poate că nu e lipsit de interes și faptul că Grenouille însuși nu are parfum, e un „bastard” inclusiv în acest sens. Acest fapt nu-l tranformă într-un anonim, ci, dimpotrivă, lipsa lui de miros este mereu un semn distinctiv.
Aș vrea să te întreb cum interpretezi scena finală. De când am citit cartea (acum câțiva ani) încerc să-i dau un sens. Când am reușit să-i găsesc unul, nu mi-a prea plăcut…
Există și un film făcut după carte, dar e chiar grotesc, prin comparație cu romanul.
2010-02-24 21:22:03 | Raporteaza
Filmul a fost fain. De carte parca nu-mi vine sa ma apuc, dar nu stiu de ce
2010-02-24 21:24:51 | Raporteaza
“Un parfum preparat din “esenţă” de fecioară. Iar cum fecioarele refuză să se supună ritualului prelevării de miros, Grenouille este nevoit să le ia viaţa.”
acuma scuza-ma, dar ce-mi …miroase mie e-a fantezie scarboasa pt pubertzii care n-au trecut de-a doua laba. fecioara sau ne-, sa stii ca (sa ma ierte don’soarele, dar stiu ele ca nu spun prostii) si-a femeii miroase, oricat o speli. a …peshte!
2010-02-24 22:03:35 | Raporteaza
@Teofil S: Da, e un lucru important si lipsa de miros a lui Grenouille. Doar ca nu am vrut sa ma lungesc.
Hmmm… e greu sa interpretez scena respectiva. Nu am prea inteles de ce Grenouille a hotarat sa isi puna pe el toata sticluta de parfum si de ce scriitorul a vrut ca personajul sa fie devorat. As putea specula pe marginea scenei, insa nu as putea fi sigur ce un sens anume. Tu ce ai dedus de nu ti-a placut?
Filmul seamana mult cu romanul, insa unele scene sunt intr-adevar cam grotesti. Mai ales scena in care oamenii, fascinati de mirosul lui Grenouille, in loc sa il omoare incep sa faca sex in grup.
@crinutza: Eu intotdeauna am fost de parere ca e mai bine sa citesti cartea decat sa vezi filmul.
@c:
Doar ca Grenouille nu preleva mirosul organelor genitale, ci mirosul intregului corp.
2010-02-24 22:23:01 | Raporteaza
cartea este una dintre cele mai bune ever.
sincer, mie mi-a placut foarte mult si filmul (scenele grotesti despre care vorbiti voi mi s-au parut foarte inspirate). este unul din putinele filme care se pot ridica la nivelul cartilor.
legat de scena finala, eu cred ca Grenouille pur si simplu nu mai avea de ce sa traiasca. singurul lui scop in viata a fost crearea parfumului perfect. atit. iar tendinta spre grotesc si macabru de pe parcursul filmului a facut ca pe mine sa nu ma socheze deloc scena cu devorarea. as fi fost dezamagita daca nu ar fi fost asa.
2010-02-24 22:55:44 | Raporteaza
@whatever: E una dintre cele mai bune. Mie mi s-a parut un pic grotesca doar scena din film. Dar in rest nu am fost socat.
Toate scenele au farmecul lor si fac povestea originala si imprevizibila.
2010-02-24 23:01:38 | Raporteaza
[...] [Florin Puscas]: O recomandare pe săptămână (5) – Duhoarea sufletelor noastre …Contexul actual nu e chiar atât de diferit faţă cel descris de Patrick Suskind. Duhorile [...]
2010-02-24 23:15:54 | Raporteaza
@Florin Puscas:
Excelenta carte, intr-adevar.
Din cite stiu, in Elvetia se studiaza in scoala.
2010-02-24 23:22:15 | Raporteaza
@Mihnea Bostina:
Din pacate, la noi, nu la orele de limba si literatura romana se formeaza apetitul pentru literatura universala.
2010-02-24 23:48:18 | Raporteaza
@Florin Puscas
Cand sa zic: bravo!, iaca peste ce dau: “Duhorile există în continuare. Ba chiar s-au impregnat în oameni, devenind o caracteristică a sufletelor noastre moarte şi intrate în putrefacţie.”
Mai usor cu Apocalipsa pe scari!
2010-02-25 00:31:12 | Raporteaza
E un caz rar in care filmul bate cartea. …sau cel putin o completeaza. Autorul a asistat la filmari si e probabil ca si in mod activ. (Printre altele, naratorul ramane in casting.)
Romanul e si un pariu: al textului care vrea sa conserve volatilitatea simturilor. Pe aici poate fi cautat si finalul (unul grande, de altfel): reactia lui e … naturala (ultimul test); iar cea a “martorilor” e si ea, crede autorul, reactia naturala in fata unei epifanii care se distileaza nu in nori, nu in dare de sange pe icoane sau alte forme vagi, ci in cel mai concret mod cu putinta.
2010-02-25 00:43:26 | Raporteaza
@Aegis: Pai e musai ca fraza aia sa fie interpretata religios?
@catalin: Mie mi se pare ca filmul bate cartea doar pentru o persoana care nu poate sa isi contureze perfect imaginile in minte in timpul lecturii.
Mie mi-au placut amandoua, desi cartile imi plac intotdeauna mai mult decat filmele.
Buna explicatia finalului!…
2010-02-25 00:51:44 | Raporteaza
@Florin Puscas
Ca doar n-oi fi unul din aia cu 2012
Nu, chiar de loc. Un milenarist adevarat nu are nevoie de religie, ci doar de convingerea ferma ca “omenirea a luat-o la vale, mai jos de asa nu se poate” (religia in general te ajuta, dar nu iti baga in traista, ca sa zic asa; punctul meu de vedere personal e ca mai degraba de impiedica, dar, ma rog). Ori, aici e mica mea problema. Am tendinta sa cred ca, in general, rasa umana e bine-mersi si lucrurile merg intr-o directie pozitiva, chiar daca suisurile si coborasurile ne cam dau dureri de cap.
2010-02-25 01:10:37 | Raporteaza
@Florin Puscas
Mda, am cam porcait postarea de mai sus (13) la copy/paste. Corectia e
Un milenarist adevarat nu are nevoie de religie, ci doar de convingerea ferma ca “omenirea a luat-o la vale, mai jos de asa nu se poate” (religia in general te ajuta sa devii milenarist, dar nu iti baga in traista, ca sa zic asa; punctul meu de vedere personal e ca mai degraba de impiedica, dar, ma rog). Ori, aici e mica mea problema. Am tendinta sa cred ca, in general, rasa umana e bine-mersi si lucrurile merg intr-o directie pozitiva, chiar daca suisurile si coborasurile ne cam dau dureri de cap.
2010-02-25 01:12:58 | Raporteaza
@Aegis: Adevarul e ca in unele domenii omenirea a progresat, in altele parca a inregistrat un regres. Pana la urma ramane de vazut ce va iesi.
Verdictele le da timpul. E cam la fel ca in cazul incalzirii globale: unii sustin ca e grav si ca activitatile antropice influenteaza ireversibil clima, in timp ce altii (printre care si eu) cred ca incalzirea e doar parte a unui ciclu natural si a unor fenomene de incalzire/racire care au mai avut lor.
Dar partea frumoasa cu literatura e ca fiecare poate selecta ce vrea si poate trage invatamintele care i se par cele mai potrivite. Restul e cancan, ca sa citez deviza unui nefericit cotidian…
2010-02-25 01:22:05 | Raporteaza
@Florin Puscas
Hmm, mai bine sa nu discutam incalzirea globala (aici)
O anumita libertate pentru autor – asta e frumusetea fictiunii. Ca metafora si parabola sunt eliberate de necesitatea de a oglindi exact realitatea, si autorul poate insista pe ceea ce doreste el sa transmita.
Da, sunt de acord cu tine din perspectiva faptului ca am fost mai impresionat de multe ori de ceea ce mi s-a parut o sclipire de geniu intr-o creatie, altminteri mediocra, decat de creatii poate mai artistice si mai armonioase, dar care n-au reusit sa ma surprinda cu nimic. Parerea mea, vorba unui (fost) sef al statului (sic!).
2010-02-25 04:15:08 | Raporteaza
m-am lamurit, sunteti perversi
…glumeam, dar sunt in pasa buna, ca i-am batut pe rusi la hockey. la olimpice. le-am dat chilotii jos (ca sa fiu in ton cu postarea
)
2010-02-25 05:34:56 | Raporteaza
@Florin Puscas:
Fără să devin apocaliptic (sau milenarist), am interpretat scena aia în cheie anticristică. Nu i-am găsit alt corespondent mai apropiat decât Cina cea de Taină…
Acolo se zice: „luați, mâncați”, nu? D-aia cred că nu m-am putut opri să nu le privesc în paralel și – nu se putea altfel – în opoziție. Nu cred că e tezism, nici manipulare a textului, ci doar o cheie de lectură posibilă pentru tot romanul.
2010-02-25 13:14:04 | Raporteaza
am vazut filmul cred acum doi ani si mi-a placut foarte mult. o observatie: nu erau toate fecioare, una din ele era chiar prostituata de meserie, erau pur si simplu femeile care ii atrageau lui Grenouille atentia cum ne atrag pe noi crinii sau orhideele. frumoasa scena de la final (desi s-ar putea sa ofenseze pe multi), cand toti cand sub vraja parfumului.
2010-02-25 14:57:34 | Raporteaza
@Teofil S: Interesanta conexiune ai facut. Nu stiu daca autorul s-o fi gandit la asta, insa, cum spuneam, partea frumoasa e ca fiecare poate trage cate o invatatura diferita dintr-un text literar. In lumina ideii asteia chiar ca poti privi intregul roman cu alti ochi.
@Dana: Da, ai dreptate, una a fost prostituata. Parca prima. Doar ca si-a dat seama pe urma ca femeile frumoase si tinerele fecioare aveau o “aroma” mai puternica. Nu selecta femeile frumoase la intamplare, ci pe cele al caror parfum se potrivea in combinatia imaginata de el pentru a produce parfumul perfect.
2010-02-25 15:26:16 | Raporteaza