![]() | Sub semnul capodopereivezi toate articolele de Vlad Stoiculescu12 Feb 2010 la 17:04 35 comentarii 753 vizualizari. |
Articolul asta se vrea o ”opera artistica de o valoare exceptionala”, sau in romana vulgara, se vrea o capodopera. Pur si simplu m-am trezit si mi-am spus :”Capodoperele sunt singurul lucru pentru care merita sa traiesti”.
Va suna cunoscut ? Nu ? Atunci aruncati mai atent un ochi la ce se intampla de peste 20 de ani in cinematografia, literatura, muzica si in general , in ”arta” romaneasca. Frustrati de restrictiile si tiparele comuniste, artistii romani alearga nesatui pe drumul implinirii personale. Vom trece cu vederea faptul ca regimurile opresive produc de multe ori valoare, lucru vizibil si in cei peste 40 de ani pierduti de Romania. Oricum ar fi, cel mai mare perdant al psihozei artistice de dupa 89′ ramane publicul.
”Capodoperomania” care caracterizeaza filmul si literatura romaneasca se vede in dezinteresul total pentru productiile autohtone. in contrast cu parerile exaltate ale criticilor. Am fost in cateva randuri luat la rost pe tema : De ce lauzi ”Restul e tacere” si critici Boogie ? De ce ataci postmodernismul ? Pai e simplu : m-am saturat de ”magna opus” si de invidiualism ieftin. Imi plac oamenii care se gandesc la public , public ce in marea majoritate a timpului vrea doar ceva decent. E un public care trebuie educat pentru mai mult, preocupare ce eludeaza mintile ”artistice” de pe la noi.
De multe ori in cazul autohton, acel ”mai mult” este o adunatura amorfa de porcarii si influente, un prostmodernism vizual dus la extrem. O sa simplific, pentru distinsii autori de capodopere : niciodata o opera valoroasa nu a ramas complet inaccesibila publicului. Neinteleasa pe deplin, apreciata postmortem…poate, dar inaccesibila si destinata unui cerc de cunoscuti, la randul lor autori de ”capodopere”, mai rar. Daca aruncam o privire pe la vecinii din alte tari observam surprinsi ca marii lor creatori dau ceva apropiat de ”definitie’ odata la 5-10 ani. In rest : lucrari la limita dintre comercial si pasional. Nu mai zic despre actori gigantici care in viata lor nu au avut pretentia de a fi considerati capodopere ambulante.
Online sau offline, cuvantul ”capodopera” sufera de o depreciere constanta (tocmai i-am mai stirbit din valoare). Daca ar fi sa ne luam dupa prefata unor carti , expresia poate sluji pe post de eticheta de pret. Ermetismul si limitarea la un subgen minuscul rar creeaza opere puternice. Autorii care stiu asta sunt in general destul de modesti in aspiratii. In cazuri mai fericite, se practica o tehnica a scrisului duplicitar, descifrabil in mai multe chei (ex: Umberto Eco). Asta nu se intampla si in Romania, unde intotdeauna este vina publicului, care ”nu intelege”. Cert este ca nu exista capodopere ale ”genului de carte in care sunt batute pisici”. Chiar si in cazul operelor recunoscute post-mortem, vina pica in general pe critici si pe incapacitatea lor si a altor artisti de a educa. Universalitatea sau cel putin regionalitatea aprecierilor este o conditie a succesului. Nu poti scrie avand doi oameni in minte pentru ca ulterior sa te plangi ca lumea il citeste pe Rushdie dar nu si pe tine. Marquez n-a scris ”Un veac de singuratate” pentru nevasta-sa si pentru vecinul de la trei.
Apropo, in afara de Blaga , Eliade, Cioran, Ionescu, Sorescu si de cateva iesiri mai recente (Djuvara, Cartarescu), cati autori romani ai ultimului secol pot fi considerati relevanti international ? Sa trecem peste faptul ca multe bucati de literatura n-au avut sansa lansarii in comunism , cati dintre autorii canonici rezista testului timpului si testului public ?
Noi nu scriem de placerea de a scrie, scriem, compunem si regizam din pur ego. Ne trezim de dimineata cu obsesia ”De data asta voi crea o capodopera”. Si bagam si metamorfoza si SF si psihoza si reflectie si actiune si batai si sex si injuraturi si revolutie. Pai cum sa nu-ti placa nene asa ceva ? Se cheama explorare a genurilor ! Daca nu iese nimic din melanjul nostru lipsit de directie, dam vina pe publicul care nu citeste dar se uita la filmele lui Cameron. Puternic iritati, mai bagam 2-3 capodopere pentru posteritate. Cum sa nu-l admiri pe pustiul care vinde in piata si care intr-o zi mi-a spus ca trupa lui e mult peste nivelul publicului din Romania ?
Iubesc modul in care criticii din Romania aplica eticheta geniului. Un geniu azi, un geniu maine…dar mai ramane cineva care sa faca ceva BUN ? Doar atat : bun, modest si simplu dar placut si durabil. Vreau sa citesc o carte romaneasca fara artificii inutile de limbaj, injuraturi metafizice, fara pretentii de rebeliune adolescentina si de reflectie prelungita. Vreau sa vad un film romanesc fara actori de mana a saptea pusi sa joace roluri pe care nu le inteleg. Vreau sa vad arta bai, nu capodopere !
Etichete: capodopere, film


Ciprian Domnişoru 16 Feb la 11:11 |
Numărul deceselor în urma hipotermiei este tot mai mare. Autoritățile iau măsuri, Raed Arafat [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 16 Feb la 11:07 |
Geamurile fumurii se lasă ireal de încet în jos. Albul zăpezii îmi lovește retina. Îmi [ citeste mai departe ]
Tudor Darie 16 Feb la 01:43 |
Aveam șase ani când am auzit o teorie frumoasă despre tineri. Cel care mi-a spus-o nu era un [ citeste mai departe ]
Marius Cosmeanu 15 Feb la 22:15 |
Într-un audiovizual în care ayatolah e Dan Diaconescu iar precursor, mai bretelatul său [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 15 Feb la 20:56 |
E şi-n Caţavencii.ro
Fiindcă tot sîntem în criză de prezidenţiabili n-ar fi momentul să [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 15 Feb la 17:05 |
Asocierea dintre Federația Română de Fotbal și Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) a fost [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 15 Feb la 15:35 |
Se pare că presa a atins limita: fundul lui Boc. Facebookul a ars în flăcări deontologice şi [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 15 Feb la 14:36 |
Coaliţia la guvernare susţine tratatul fiscal european, deşi părerile privind tratatul privind [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 15 Feb la 13:29 |
Vezi şi Caţavencii.ro
Dacă nu s-a dus cu Ponta în America, fiindcă nu ştie engleza, Crin [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 15 Feb la 12:45 |
Noul guvern promoveaza si un nou program de guvernare. Acest program are 3 mari componente : 1) [ citeste mai departe ]
riscograma.ro 15 Feb la 11:22 |
Mihai Răzvan Ungureanu: "Militarii îngheaţă la deszăpeziri, locuitorii stau la căldură. [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 15 Feb la 09:05 |
Marți (ieri), în jurul orei 18.00, un prieten mi-a semnalat un articol publicat de [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 15 Feb la 05:12 |
Celor 300 de candidați tineri şi cu studii în străinătate care aspiră la funcția de consilier [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 14 Feb la 23:21 |
... de fiece data cand cred ca mai jos nu se poate cobori, ceva se incapataneaza sa ma convinga de [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 14 Feb la 23:15 |
Dacă întreaga masă a lui Stamate reuşea să se sprijine pe calcule şi probabilităţi, iată [ citeste mai departe ]
Tudor Darie 14 Feb la 23:14 |
În ultimele zile, ortacii lui Voronin se plâng pe site-ul grenada.md că poliția a inițiat o [ citeste mai departe ]
Mihai Eminescu 14 Feb la 22:02 |
Iunie 1882
Îngerul meu blond,
Te-aș acoperi toată cu sărutări, cum argintarii îmbracă [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 14 Feb la 13:59 |
În anul de graţie 2009, când un cumul de factori externi si interni au forţat Romania să [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 14 Feb la 13:10 |
Zahar Prilepin, un scriitor rus de care v-am mai povestit aici, spunea zilele trecute pe BBC despre [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 14 Feb la 10:36 |
Pe când era Prim Secretar al Partidului Socialist Francez, François Mitterand a fost întrebat de [ citeste mai departe ]
Dan Duca 14 Feb la 10:06 |
"Asta este o ţară care a făcut vedete din toate pipiţele şi nu-şi respectă veteranii de [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 14 Feb la 09:19 |
Din 40.000 de bucureșteni anunțați pe facebook au fost numărați la Protestul [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 14 Feb la 00:41 |
… si nu, asta nu are nimic de-a face cu ecologia. Are de-a face cu politica. Mai exact, cu [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 13 Feb la 18:57 |
E şi-n Caţavencii.ro
Acum vreo cîţiva ani, cînd se bătea în apariţii la inundaţii cu pe [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 13 Feb la 18:55 |
Economia Romaniei opereaza intr-o lume aflata in flux in care diferentele si nuantele conteaza. [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 13 Feb la 16:38 |
Update. Nu rezist. Am auzit declarația lui MIrcea Toader (PDL): unul [ citeste mai departe ]
Bogdan Ciuclaru 13 Feb la 16:21 |
Transmitem alb-negru! De dragul contrastului. De alb se ocupa iarna. De negru...lopetile.
Primul [ citeste mai departe ]
Ionel Blănculescu 13 Feb la 14:02 |
Am cumpanit mult daca sa public pozitia mea referitor la, de ce falimentul Greciei ar putea sa [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 13 Feb la 07:18 |
Că Victor Ponta își asumă un discurs de învingător anticipat nu ar trebui să deranjeze prea [ citeste mai departe ]
Remus Cernea 12 Feb la 21:30 |
Un astronom grec, pe nume Aristarh din Samos, susţinea, prin anul 280 î.e.n., că [ citeste mai departe ]
| 1[...] Articol integral AICI ! [...]... | ||
| 2@araders:deci oamenii din rosia montana sunt si nesimpli si necinstiti. la fel cei care din cand in cand in cand isi mai exprima opinia. in tara asta nimeni nu are voie sa zica ceva ce a zis si basescu... | ||
| 3@aura: asta am observat si eu, ca incet incet cei care se opun extind acuzatia de "platit", "vandut" si toate astea la absolut toata lumea, din tara sau din afara. In opinia lor se pare ca nu ai voie sa... | ||
| 4felicitari pentru farsa, a fost excelenta!cat despre aia care cred ca totul se reduce la Basescu, o mare... trezire la realitate; de ex materialul acesta e despre FRF.... | ||
| 5Eu as vota ca presedinte un om neangajat politic, cinstit, care se tine de cuvant si care, atunci cand bate cu pumnu-n masa, face liniste in jurul lui! De-un par eczamplu, propun candidatura vecinului... | ||
| 6@aura: @aura: @aura: la fel au spus,,specialistii si cu petrom,e on etc!!sti ce in tara asta daca spui specialisti automat se gandeste lumea la escroci hoti, mincinosi, ticalosi!!!daca spuneai oameni simpli... | ||
| Mihai Goţiu 24518 citiri |
| Costi Rogozanu 11803 citiri |
| Cristian Teodorescu 9791 citiri |
| Ciprian Domnişoru 8049 citiri |
| Remus Cernea 5519 citiri |
| Alin Fumurescu 4350 citiri |
| Cristian Bândea 3942 citiri |
| Constantin Creţan 3783 citiri |
| Dorin Tudoran 3771 citiri |
| Dan Duca 3745 citiri |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Cristian Teodorescu 4 postari |
| Costi Rogozanu 4 postari |
| Lucian Isar 3 postari |
| Constantin Creţan 2 postari |
| Daniel Oanta 2 postari |
| Tudor Darie 2 postari |
| Ciprian Domnişoru 2 postari |
| Dorin Tudoran 2 postari |
| Cristian Cojanu 2 postari |
| Mihai Goţiu 115844 citiri |
| Costi Rogozanu 62362 citiri |
| Cristian Teodorescu 50682 citiri |
| Alin Fumurescu 32212 citiri |
| Remus Cernea 22495 citiri |
| Iulian Leca 18653 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18577 citiri |
| Dorin Tudoran 17691 citiri |
| Viorel Dobran 17119 citiri |
| Cristian Bândea 13957 citiri |
| Mihai Goţiu 41 postari |
| Costi Rogozanu 27 postari |
| Cristian Teodorescu 27 postari |
| Dorin Tudoran 17 postari |
| Constantin Creţan 11 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Viorel Dobran 10 postari |
| Iulian Leca 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 7 postari |
| Cristian Bândea 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Comentariul lui Vlad atinge o problema pe poporul roman o are, dar pe care nimeni nu o recunnoaste!
De acord ca “Niciodata o opera valoroasa nu a ramas complet inaccesibila publicului.”
Vinovati suntem noi toti, care acceptam fraze simandicoase, sume de neologisme goale, la care exclamam: “Oau! Se pricepe!” Suntem mai superficiali decat am crede si ne multumim cu destul de putin.
2010-02-12 17:27:57 | Raporteaza
Apropo de completarea ta, cred ca de-asta e si monopolizata cultura romana de maxim 10 indivizi.
2010-02-12 17:37:15 | Raporteaza
Arta este cultura.
Cred ca baza oricarei culturi (specifice sau generale) este cultura/cultul “calitatii”, in “orice” si in “oricum”.
De aici trebuie inceput. Este primul pas in educare, atat pentru creatorii de cultura/arta cat si pentru “consumatorii” acestor produse; cei doi parteneri (printr-o critica si ea de calitate) se influenteaza reciproc, determinand filtrarea si stimuland aparitia unor “capodopere” reale.
Asta insa doar daca sunt educati in cultul “calitatii” (definita, implementata, sustinuta sau chiar … impusa)!
Altfel, kitch, sustinut si aplaudat de cei care nu pot depasi kitchul si-l ridica la nivel de “capodopera”.
2010-02-12 17:52:45 | Raporteaza
Americanul : Cati oameni de ”cultura” (ne referim la o cultura a elitelor, nu la cultura in sensul ei sociologic) sunt deschisi la dialog ? Majoritatea nu pot da drumul la comentarii pe blogul personal, dar sa accepte o sugestie.
2010-02-12 18:15:55 | Raporteaza
Perpetuarea fenomenului ăsta se face prin metoda Hainele cele noi ale împăratului. Oamenii scriu cărți cât mai incoerente din punct de vedere narativ și împănate cu cuvinte bombastice, sau fac filme cât mai “minimaliste” și anti-entertainment, mizând pe ideea că nimeni n-o să le desființeze pentru că nimeni nu vrea să pară că e prost și incult și n-a priceput arta lor invizibilă.
Mi s-a întâmplat să mi se spună că nu înțeleg, că nu sunt suficient de complexă, să mă întorc la jucăriile mele etc. când mi-am permis să critic creații autohtone pe care le găseam fără cap și fără coadă, forțat “artistice”. Cineva mi-a zis chiar că nu creează pentru tâmpiții care formează publicul, ci pentru oameni mai deștepți. Trebuie să le strige mai multă lume că Împăratul e gol, zic.
Vizavi de ce-a zis Americanul de mai sus:ăștia de la noi sunt convinși că ce fac ei e chiar cultul calității. De-aia și disprețuiesc publicul, pe principiul că orice produs cultural plăcut, ușor de consumat e kitsch-os și neartistic și deci trebuie evitat acest efect cu orice preț.
2010-02-12 18:32:14 | Raporteaza
@Vlad Stoiculescu: Cineva, intr-un comentariu, spunea ca a fi cult, in Ro, a ajuns sa fie considerat un handicap.
- O recunosc si americanii, o pot confirma si eu: la scara nationala si ca fenomen de masa, incultura in USA este o realitate. Cu toate acestea, cei (deloc putini!) care sunt educati, culti, eruditi, manierati, nu numai ca nu au un handicap vs ceilalti, dar mai mult, sunt recunoscuti, apreciati si respectati chiar de catre acestia. Mai mult, l-i se aloca pozitia de leaderi.
Generalizand, chiar si non-calitatea relativa are o scara de valori reala si corecta, bazata nu pe educatie/cultura/eruditie ci pe “common sense”.
Cred ca asta diferentiaza, in primul rand, natiile: conceptul de calitate si abordarea lui de catre toti membrii sai, pe orice treapta de educatie s-ar situa acestia.
2010-02-12 18:33:54 | Raporteaza
Nadia : Exact ca-n povestea mentionata, marea problema consta in primul rand in ”oamenii Imparatului” si apoi in turma. In simpaticii aia care vor si ei o felie si prin urmare ii spun artistului ca este un geniu greu de incadrat, unul pe care putini il vor intelege !
2010-02-12 18:34:28 | Raporteaza
@Nadia:
As zice ca daca intri intr-o carciuma sordida, in care toti sunt pe sub mese, si doi, care stau meditativi in coate, tot sub masa, iti spun ca esti beat, nu-ti ramane decat sa te imbeti si tu, ca altfel esti blamat si trimis la culcare! …
(Prelucrare din intzelepciunea mioritica pro-verbiala)
2010-02-12 18:40:19 | Raporteaza
@Americanul(3): corectie: “kitsch” (typo)
2010-02-12 18:46:27 | Raporteaza
hahah
) imi aduci aminte de cate oale in cap mi-am luat pentru ca am indraznit sa nu-mi placa ‘Politist, adjectiv’. brusc trecusem de partea cealalta a baricadei, eram un incult scuipator de seminte si eram trimis la filme cu van Damme.
ceea ce ma face sa ma gandesc ca nu atat goana dupa ‘capodopere’ e marea problema (in fond fiecare e liber sa ‘creeze’ ce-l taie capul) cat vehementza tampa a celor care le sustin. cultul mortii de grija altuia, la urma urmei, care nu te lasa sa dormi pana nu reusesti sa-ti impui punctul de vedere asupra celuilalt.
bine, si schizofrenia generalizata care legitimeaza toate pretentiile astea artistice. dar asta-i alta discutie.
2010-02-12 18:49:00 | Raporteaza
Kozminovici : Nici mie nu mi-a placut dat fiindca n-am rezistat pana la capat. M-am gandit ca nu-i genul meu de film dar cu mici exceptii, publicul nu prea sta in limba dupa regizor sau dupa Bucur.
2010-02-12 18:53:49 | Raporteaza
@Kozminovici(10): O favoare: vezi #8
2010-02-12 19:12:36 | Raporteaza
Ca un soi de urmare fireasca a curentului protocronist care, nu-i asa, prin Edgar Papu (saracul), Eugen Barbu, Corneliu Vadim Tudor si unul din Zamfiresti, afirma ca prima scriere din lume a fost aici, ca noi suntem buricul lumii, un fel de mama Daco-Gea, e firesc ca majoritatea creatorilor autohtoni sa se creada geniali.
Geniali si neintelesi.
Neintelesi si nedreptatiti.
Genialitatea e la indemana oricui, nu?
Tot asa si cu capodoperele.
Chiar, in cultura romaneasca, in afara de Brancusi care chiar a fost o personalitate care a influentat enorm marii artisti ai secolului XX, mai puteti spune un nume?
Scuze, l-am uitat pe George Enescu.
Daca ma mai gandesc, Sergiu Celibidachi…
2010-02-12 19:49:10 | Raporteaza
ateul : Aceeasi oameni o sa-ti spuna ca n-avem valori pentru ca ”nu sunt promovate”, de parca promovarea tine de factori care n-au legatura cu valoarea operei.
2010-02-12 19:57:04 | Raporteaza
Uite iar o chestie deşteaptă. E adevărat ce zici tu, românii au pretenţia şi prejudecata ca efervescenţa culturală să se producă de sus în jos, nu invers. Adică în loc să considerăm producţia artistică de masă ca fiind ceva firesc, noi o vedem ca pe un eşec al universalităţii. În mod normal, zic eu, ar trebui să fie invers – să ne bucurăm că din mediocritatea succesului popular se nasc din când în când capodopere – nu să fim veşnic nemulţumiţi că nu se clonează geniile. Într-un fel, e cam ca-n fabula aia cu “noi vrem egalitate, dar nu pentru căţei”: cei care reuşesc să ajungă sus sabotează nivelul ierarhic inferior pentru a nu-şi periclita poziţia; cei care nu ajung niciodată, se plâng de universalitate refuzată şi o dau în ce ziceai tu, elitism de cartier. Un rahat. Asta se întâmplă dacă în clasa şaptea învăţăm “La steaua…” în loc de “Elevul Dima”.
2010-02-12 21:06:51 | Raporteaza
Mishu : E interesant de vazut cand iese cate un academician-doctor-inginer dat uitarii la liman cu vreo carte. Prima chestie pe care o spune e ceva in genul ”oamenii citesc Coehlo & Dan Brown, nu toti pot sa cuprinda imensitatea operei mele”. Aia doi, cu niste carti subtiri sau cum or fi, au vandut milioane de romane si de bine de rau si-au construit o reputatie. Tu vii cu un tom de 800 de pagini despre pierderea in neant si ai impresia din start ca esti mult peste ei ?
2010-02-12 21:15:16 | Raporteaza
“restul e tacere”..”california dreamin’”…”a fost sau n-a fost” …filme cu adevarat remarcabile.
sunt o multime de productii cu mari pretentii si marketing pe masura..la fel ca si cartile unor dive – “cele mai bine vindute carti”… care nu reusesc sa adune 20 de spectatori in sala- plictisitoare, sordide, schematice…
publicul nu mai conteaza .
conteaza numai pr-ul .
tot asa cum se incearca minimalizarea si descurajarea votului …
(nici nu mai indraznesti sa zici ca ‘adjectiv” sau “4 luni..” sunt mediocre…me-di-o-cre!
(are si media un rol in toata aceasta distorsiune)
ai dreptate.
restul ..e tacere.
2010-02-12 21:44:37 | Raporteaza
La aia cu ”4 luni…” am spus intr-o sala (era o conferinta de promovare, fara regizor) ca actiunea filmului pluteste in deriva si ca pare un efort facut pe jumatate. Mai aveau putin si ma linsau…
2010-02-12 21:49:12 | Raporteaza
@Vlad Stoiculescu:
eu am ‘greshit” cu “lazarescu”…m-au akuzat de “lipsa de patriotism” – “doar a luat atitea premii!!!”
bine bine, zic, dar noi vorbim de substanta artistica..nu de reportaj sau politizare, sau exhibarea voit violenta aunor realitati…parca lipseste ceva !
probabil ca lumea aceasta mica si inghesuita a “creatorilor” e plina de energie …statica (ies scintei) si nu mai este permeabila -deschisa fata de restul societatii\realitatii\omenirii\etc..
publicul nu mai conteaza .
2010-02-12 21:57:49 | Raporteaza
Dar ma intreb serios, care naiba mai e lumea creatorilor cand nici ei intre ei nu se suporta ? Curentele artistice sunt ca si inexistente (iar poetii ”generatiei 2000” mai au putin si se omoara intre ei). E fiecare pentru el si fiecare e un geniu.
2010-02-12 21:59:21 | Raporteaza
@Stoiculescu
Partial aceasta este o boala genetica .
Peste care…saracia, lacomia, egolatria, lipsa de orizont …
Daca o starleta cu pretentii de realizatoare tv poate sa vinda multe carti stupide in care isi povesteste viata..si asta se cheama succes..atunci “noi de ce nu” ?
Cred ca este vorba si despre o gresita intelegere a “pragmatismului ” si comercialului ( si iar venim la “restul e tacere”)
ma intreb ce filme ar fi facut Nemescu daca nu ar fi fost silit sa plece atit de repede.
2010-02-12 22:08:17 | Raporteaza
Cred ca si California Dreaming ar fi aratat altfel daca apuca sa-i termine post-productia (se vad unele bucati de montaj care ar fi meritat scoase => scurtarea filmului)
2010-02-12 22:09:43 | Raporteaza
@Vlad Stoiculescu:
probabil..dar are etos si substanta..chiar si simplitatile, schematismele , sunt ca niste axiome ( epocala chestia cu “toata lumea sa vina miine la serviciu ca sa facem o greva spontana!” )
nemescu era autentic.
generatia consacrata de regizori a fost inghitita (sau blocata- niolaescu?)..in timp ce generatia tinara nu s-a putut exprima decit prin protejati.
2010-02-12 22:15:06 | Raporteaza
Si sa nu uitam : Nemescu nu ajunsese inca sa depinda de obsesia comunista pentru a-si face banii.
2010-02-12 22:16:23 | Raporteaza
s-a desprins cineva ? tirim dupa noi toata chestia asta, la nesfirsit, ca pe o boala.
(“ce-ai facut in ultimii 5\10\20 de ani?” “dar inainte? ” , “secu’ si copii lor”, – si in media e la fel, doar ca mai des si mai vizibil).
articolul tau e legitim .
good point!
2010-02-12 22:23:00 | Raporteaza
Mai scrisesem unul pe tema ”Bau Baului Comunist” dar n-are a face neaparat cu arta. Nu inteleg de ce intr-un domeniu unde ma asteptam sa gasim o oaza de ”altceva” tot comunismul e sursa de inspiratie.
Altfel, multumesc pentru aprecieri.
2010-02-12 22:24:58 | Raporteaza
@Vlad Stoiculescu: off\on-topic
in anul care a trecut am vazut mai mult ceaushesku decit in vremea cind era numai el ; e non stop pe prima pagina a unor ‘prestigioase’ cotidiene centrale “de dreapta” …e la toate posturile tv- obsesiv..e argument si contra-argument permanent….aproape ma gindesc ca :
a\el a cistigat revolutia.
b\”ni se face” o propaganda (adica pentru generatiile pre-decembriste e odios sa le faci sa retraiasca mizeria..iar pentru generatiile post-decembriste- cazul tau- e crud sa-i intoxici cu o monstruozitate)
cert este ca traim chestia asta “la toate nivelele”
(ne populam universul cu imagini defecte- cinematografia a devenit mai submisiva decit in diktatura)
2010-02-12 22:50:24 | Raporteaza
Da, incep sa vad profetii in bucatelele alea de grafitti cu moaca lui Ceausescu si inscriptia ”I’ll be back !”
2010-02-12 22:53:18 | Raporteaza
@Stoiculescu
au aparut si “teorii” despre “brand-ul” ceaska – (se vinde bine)…
oricum repetarea asta obsesiva este ori morbida ori voita. In ambele cazuri afecteaza mentalul colectiv si perpetueaza o stare nesanatoasa- de gindire, de expresie artistica, de comunicare, de relatia cu puterea..
2010-02-12 23:00:55 | Raporteaza
E deja asociat unor produse ”nostalgice”.
2010-02-13 00:02:47 | Raporteaza
bravo Vlad, buna interventia. merc, ai perfecta dreptate.
numai bine, ana
2010-02-13 17:20:42 | Raporteaza
Trebuie sa fiu de acord cu tine aici. Avem nevoie de originialitate, in primul rand. Am dus la exces si saturatie subiectele comunismului si ale manelizarii de astazi. Trebuie altceva, altfel… viziune, curaj, imaginatie.
2010-02-13 17:47:16 | Raporteaza
Si apropo, Restul e tacere este genial,capodopera,arta – toate la un loc. Si cred ca o sa fie unul din filmele care o sa treaca testul timpului.
2010-02-13 17:49:02 | Raporteaza
@Vlad Stoiculescu: Ei, nu fa si tu acuma confuzie intre best-seller creat pe calapod, pardon, in ateliere de scriitura si promovat acolo sus de marketing feroce si o eventuala, dorita, literatura populara! Calvino spunea prin anii 70, cand si la italieni se discuta treaba asta in urma scaderii drastice a cititorilor, ca o carte buna/populara ar trebui sa reuseasca sa comunice cu toata lumea, chiar daca transmite lucruri nu chiar la indemana oricui. Si daca tot ai pomenit de Eco, omul face literatura stratificata iar cititorul lui ideal ar trebui sa fie un Borges (ca tot e obsedat de el). Da, daca esti nea Ghoerghe, poti citi povestioara tampa fara sa treci de ea, dar adevarata poveste, tot cititorului initiat i se cuvine. De aia tind sa cred ca Eco nu isi are locul aici. Din literatura romana imi vine in minte acum Steinhardt al carui Jurnal chiar e literatura populara. I-as da-o cadou fara nici un pic de ezitare si lu’ Tata Floarea.
Politist si a Fost sau n-a fost nu mi-au displacut, dar parca prea era totul concentrat in jurul poantei finale (vezi: “am sunat sa va spun ca ninge” in A fost sau n-a fost si lectia de filosofie politica din Politist ).
2010-02-14 15:39:13 | Raporteaza
Silvy : Trebuie sa se mai invecheasca putin, ca vinul.
Ana : Multumesc.
Razvan : Despre asta vorbeam, despre comunicarea cu cititorii. Masinaria de marketing apare in general dupa ce un autor isi arata ”potentialul” (fie el unul real sau doar de ”vaca de muls”).
Nu doar la filmele astea doua apare obsesia asta dar e tot un artificiu destinat criticilor (cam singurii oameni care vor urmari un film/ vor citi o carte plictisitoare pana la final – sau cel putin cei care ar trebui sa o faca).
2010-02-15 20:57:57 | Raporteaza